Tuesday, November 14, 2006

'Sisters In Islam' Or 'Sisters Out Of Islam'?

Sisters In Islam ataupun lebih dikenali sebagai SIS akhir-akhir ini dilihat kembali mengganas dan menganggu kemaslahatan umat Islam. SIS, NGO yang kononnya dianggotai oleh wanita yang ingin mempertahankan hak wanita dalam Islam merupakan satu-satunya NGO yang mengaku Islamik tetapi menyokong Interfaith Commission (IFC).

SIS selalu terlibat dalam mempertahankan idea-idea jahiliah berkaitan dengan Islam dan wanita. SIS juga telah dikenali dikalangan alim ulama sebagai NGO berajaran sesat di mana keahlian mereka adalah kalangan wanita tanpa latarbelakang pendidikan Islam.

Walaupun pelbagai aduan dibuat tentang kesesatan ajaran yang dibawa oleh SIS, pihak kerajaan masih enggan mengambil tindakan dan memandang sebelah mata terhadap kesesatan yang dibawa oleh SIS. Apakah mungkin SIS dianggotai oleh orang berpengaruh yang mempunyai motif politik? Itu antara persoalan yang sering dibangkitkan saban tahun...

Kini SIS kembali menghangatkan suasana dengan tindakan menembak Mufti Perak, Dato' Harussani secara bertubi-tubi. Sebaik sahaja meletupnya kisah penyebaran SMS tentang pembaptism orang Melayu Islam tempoh hari, SIS telah dua kali mengeluarkan kenyataan yang mengecam dan menghentam Dato' Harussani.

Alasan mereka mudah; Dato' Harussani menjadi punca kekecohan tersebut. Selain itu, mereka menuduh beliau telah mengeluarkan kenyataan kononnya seramai 250000 Melayu Islam telah murtad tanpa memberikan bukti. SIS juga mempertikaikan hujah Mufti tersebut berkaitan kongsi raya yang dikatakan boleh merosakkan akidah.

Begitulah bukti betapa jahil dan berbahayanya SIS. Mereka yang kononnya 'Sisters in Islam' ini telah mempertikaikan malah memperlekehkan seorang Mufti yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga akidah umat Islam di Malaysia. Beginikah sikap sebuah NGO Islam? Adakah mereka IN ISLAM ataupun OUT OF ISLAM?

Tak hairanlah mengapa Dato' Harussani mengatakan beliau pelik melihat segolongan orang Islam yang terlalu marah dengan kenyataan beliau tentang ramainya orang murtad. Beliau pelik kerana yang sepatutnya marah ialah orang bukan Islam, tetapi golongan yang mengaku Islam ini pula yang lebih marah. Tak ke pelik begitu? Macam terbalik pulak...

Jika dilihat balik kes SMS murtad nih, memang benar kata-kata Dato' Harussani. Yang lebih hebat bercakap dan marah-marah bukannya orang non-Muslim, tetapi orang Muslim. Malah, ada kalangan menteri dari UMNO, parti pembela Islam (KONONNYA) yang hebat mengulas tentang isu ini. Pelik sungguh dunia akhir zaman...

P/s - Maaf andainya post ini agak berterabur. Maaf juga andainya ada pihak berpendapat tulisan ini agak keterlaluan. Ini merupakan pandangan peribadi penulis. Tidak ada kena mengena dengan mana-mana pihak sekalipun.

No comments: