Friday, September 02, 2005

Pemimpin; Mengajar dan diajar.... (Part 2)

Saya ingin menyambung mengenai apa yang ditulis semalam... Kepada yang belum baca, silalah rujuk post bertajuk "Pemimpin; Mengajar dan diajar..."

Pemimpin yang terbaik menurut Lao-tsu adalah yang tidak disedari kewujudan mereka. Mengapa? Bukankah lagi bagus orang sedar seseorang itu pemimpin? Menurut Lao-tsu, pemimpin sebegini tidak disedari kewujudannya kerana mereka lebih banyak 'memerhati' dan memberi kepercayaan kepada pengikut mereka. Sekiranya memerlukan campur tangan (bantuan), barulah pemimpin jenis ini 'turun padang'. Bermakna, mereka inginkan pengikut mereka belajar... bukan bermakna mereka ini pemimpin yang malas dan hanya tahu mengarah itu dan ini. Dan inilah cara yang terbaik untuk melatih orang. Hands on skill...

Seterusnya Lao-tsu menyambung "pemimpin yang disanjung...". Beliau meletakkan kedudukan sebegitu kerana beliau melihatkan bahawa pemimpin memikul, bukan sahaja tanggungjawab untuk memimpin tetapi juga tanggungjawab untuk melatih pelapis² yang layak untuk menggantikannya. Adalah suatu pembaziran sekiranya pemimpin tidak melatih generasi baru untuk turut menjadi pemimpin.

Lao-tsu juga menyebut berkenaan pemimpin yang ditakuti dan juga dibenci... Dibenci dan ditakuti juga sifat pemimpin? Bukan semua... Kita perlu memahami bahawa terdapat pelbagai gaya kepemimpinan yang berbeza yang perlu diaplikasikan mengikut situasi yang berbeza. Dan tidak dinafikan, ada pemimpin yang lebih suka menggunakan gaya yang menekan, yang akhirnya menyebabkan beliau dibenci. Walhal, matlamat beliau hanyalah untuk mendisiplinkan pengikutnya disamping melatih cara pengurusan stress. Bukan semua orang berpeluang untuk belajar mengawal tekanan. Cara yang terbaik adalah untuk merasai sendiri tekanan tersebut dan kemudian memuhasabahkan diri; mencari kelemahan kita sewaktu kita ditekan.

Yang terakhir yang disebut oleh Loa-tsu adalah;

When the best leader's work is done, the people say,
"We did it ourselves!"

Ini menunjukkan bahawa, bila mana berakhirnya tugasan tersebut, setiap orang merasakan bahawa hasil yang diperoleh merupakan hasil titik peluh mereka sendiri. Mereka berjaya merasai kebersanaan mereka dalam menentukan kejayaan tugasan tersebut. Oleh kerana usaha merekalah, tugasan itu berjaya. Dan itulah yang seorang pemimpin mahukan... Beliau mahukan pengikutnya merasakan bahawa kejayaan itu terletak pada tangan pengikutnya, bukan tangan beliau. Tugas pemimpin hanya menjadi pemerhati ataupun dalam erti kata lain, menjadi pelatih@pengajar. Sekiranya asyik nak diberikan 'tongkat', sampai bilapun seseorang itu tidak akan mampu untuk berdikari... Percayalah...

Mengapa saya membawa topik ini? Akan saya kupas dalam penulisan yang akan datang...

No comments: