Thursday, September 01, 2005

Pemimpin; Mengajar dan diajar....

To lead people, walk beside them ...
As for the best leaders, the people do not notice their existence.
The next best, the people honor and praise.
The next, the people fear;
and the next, the people hate ...
When the best leader's work is done, the people say,
"We did it ourselves!"
- Lao-tsu

Begitulah kata² pujangga daripada seorang ahli falsafah China yang terkemuka. Faham tak maksud disebalik kata²nya?

Mengapa dikatakan, "To lead people, walk beside them" bukan "walk in front of them"? Mengapa pula dikatakan pemimpin yang terbaik adalah pemimpin yang tidak disedari kewujudan mereka? Diikuti oleh yang disanjung dan dihormati kemudian yang ditakuti kemudian yang dibenci. Apakah benar seorang yang ditakuti mahupun dibenci itu boleh menjadi pemimpin?

Mengapakah pula kata²nya diakhiri oleh, "When the best leader's work is done, the people say, "We did it ourselves!""? Apakah seorang pemimpin itu tidak ada sebarang sumbangan? Ataupun terlalu kecil sehingga tidak ternilai dek orang? Pelik... Tapi tersirat seribu satu kebenaran disebalik kata² Lao-tsu tersebut....

Inilah penjelasan yang menurut kefahaman akal saya yang serba kekurangan...

Yang pertama, mengapa dikatakan seorang pemimpin itu perlu berjalan 'di sebelah' bukan 'di hadapan'? Sekiranya pemimpin itu berjalan di hadapan, bagaimana mungkin beliau ingin mengajar pengikutnya? Sebaliknya pengikutnya hanya mengikut apa yang dilakukan oleh pemimpin tanpa memahami mahupun mempelajari apa². Oleh sebab itulah, Lao-tsu mengatakan, pemimpin perlu jalan 'di sebelah' untuk mengajar sekaligus memerhati apa yang dilakukan oleh pengikutnya. Sekiranya salah, boleh dibetulkan. Bukan begitu?

to be continued....

1 comment:

Anonymous said...

ulasan yg menarik terbaca oleh saya tadi..... adakah kamu sudah bekerja juga?