Wednesday, January 11, 2006

Isu Pindaan ke Perkara 121; Apa Pendirian Pak Lah?

Tatkala ramai mengucapkan kesyukuran dan lega dengan keputusan Mahkamah Tinggi yang menolak rayuan Kaliammal (Isteri Mohamad Abdullah, rujuk Kes Jenazah Koperal M.Moorthy; Alhamdulillah!), ada pihak yang tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut dan mencadangkan pindaan ataupun pemansuhan ke atas Perkara 121 yang mengatakan Mahkamah Sivil tidak mempunyai kuasa membatalkan keputusan Mahkamah Syariah.

Mereka bermain dengan isu kebebasan beragama dan hak ke'samarata'an antara berbilang agama. Malah DAP sendiri telah mengada persidangan meja bulat khas untuk membincangkan perkara ini (rujuk Apa Muslihat Persidangan Meja Bulat DAP di Parlimen). Selain itu, beberapa NGO bukan ISLAM turut menghantar memorandum bantahan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi tersebut, sekali gus memohon Perkara 121 dipertimbangkan semula (rujuk ::Roslam SMS Corner).

Bila perkara ini dibawa ke Parlimen, beberapa komen diberikan oleh pemimpin-pemimpin ISLAM yang kita sayangi dan kita harap akan mempertahankan ISLAM.
Menteri di JPM Nazri Azizi menyatakan perkara tersebut telah dibincangkan secara PANJANG LEBAR semasa mesyauart cabinet Rabu lalu

Kabinet TIDAK membincangkan secara mendalam perkara tersebut - Radzi

Inilah yang saya sebut sebagai PERTUKARAN AGAMA YANG TIDAK TELUS. Dan ianya akan mencetuskan masalah besar kepada anggota keluarga - Menteri di JPM Dr Maximus Ongkili
Saya tak pasti apa pandangan anda dalam mendengar ulasan pemimpin yang saya paparkan di atas. Wujud percanggahan kenyataan antara Radzi dan Nazri, sukar ditentukan mana satu yang berbohong. Rujuk pula komen Pak Lah, pelopor ISLAM HADHARI...

"Banyak yang fikir, perlu diperjelaskan soal undang-undang dan perlembagaan supaya tidak ada kekeliruan yang timbul. Soal apa tindakan yang perlu kita ambil dari segi undang-undang itu adalah sesuatu yang perlu dipertimbangkan, yang penting kita bagi keadilan kepada semua.

"Dalam apa jua tindakan kita hendak ambil, kita perlu berhati-hati supaya nanti tidak berlaku sebarang tindakan yang menyalahi kepercayaan kaum-kaum yang tidak seagama dengan kita,'' katanya kepada pemberita selepas menghadiri sambutan Hari Raya Aidiladha di Masjid Kubang Menerong di sini, hari ini.
...
Mengulas lanjut, Abdullah mengakui bahawa hak untuk setiap rakyat yang menganut sebarang agama harus dihormati dan meminta mereka supaya mengamalkan sifat saling menghormati, bekerjasama dan bermuafakat bagi mengekalkan keharmonian negara.

(Rujuk - Perjelas hal tukar agama -- Masih ada kekeliruan dalam undang-undang sedia ada - PM)

Itu kenyataan seorang yang kononnya memperjuangkan ISLAM. Risau saya bila melihatkan Pak Lah seolah-oleh ingin memenangkan 'kebebasan beragama' dan kelihatan seperti ingin meminda perkara 121. Ini kenyataan seorang peguam syarie yang bercanggahan dengan pendapat Pak Lah...
Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Zainul Rijal Abu Bakar berkata, perkara mengenai tukar agama telah termaktub dalam undang-undang sedia ada. "Kalau kita lihat, Mahkamah Tinggi juga telah membuat keputusan iaitu kes tukar agama dari agama bukan Islam kepada Islam adalah terletak di bawah Mahkamah Syariah...ini sudah jelas,'' kata beliau ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengenai banyak perkara dalam perlembagaan yang kurang jelas dan perlu diperbaiki terutamanya berkaitan konteks tukar agama.

Zainul Rijal berkata, bukan sahaja Mahkamah Tinggi yang memutuskan bidang kuasa Mahkamah Syariah dalam hal-hal berkaitan agama Islam tetapi juga Mahkamah Sivil.

"Kalau kita lihat ini, ia sudah jelas. Cuma ia dipertikaikan bila ada pihak yang masih tidak berpuas hati,'' katanya.

...

Sementara itu, Profesor Salleh Buang menyifatkan ia sebagai langkah ke belakang jika kerajaan ingin meminda Perlembagaan yang berkaitan menukar agama bukan Islam kepada Islam.

Dahulu, katanya, Mahkamah Syariah dibayangi Mahkamah Sivil sehinggalah pada tahun 1998 yang meletakkan Mahkamah Syariah sebagai satu mahkamah yang berkuasa dalam soal agama Islam tanpa campur tangan Mahkamah Sivil.

``Saya tak nak cakap banyak mengenai isu ini, nanti orang marah tetapi apa yang penting ialah adakah kita (orang Islam) mahukan Mahkamah Syariah dibayangi oleh Mahkamah Sivil,'' katanya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan supaya sebarang pindaan dalam konteks tukar agama membabitkan orang bukan Islam memeluk agama Islam mesti mendapat persetujuan Majlis Raja-Raja.

(Rujuk - Peguam perjelas soal tukar agama)

Kedua-duanya sependapat untuk pertahankan Perkara 121, cuma bezanya, ada cadangan untuk membawa kepada Majlis Raja-raja. Persoalannya, apakah Majlis Raja-raja yang biasanya menurut kata-kata PM akan mempertahankan maruah ISLAM? Mereka bukannya orang yang AHLI dalam bidang agama. Mengapa tidak terus merujuk ALIM ULAMAK? Dan dimanakah suara ULAMAK dalam menyuarakan tentang soal ISLAM ini?

Harapan saya, sama-samalah kita berdoa agar maruah ISLAM terus terbela. Agar pemimpin kita diberi HIDAYAH oleh ALLAH untuk mempertahankan maruah ISLAM. Kes Mohamad Abdullah memberi satu impak yang besar kepada padangan dan pemikiran masyarakat Malaysia. Apapun, kita seharusnya yakin bahawa terdapar seribu satu hikmah ILLAHI sebalik tragedi ini. Sama-samalah kita berdoa untuk kemenangan ISLAM... Wallahualam...

No comments: