Sunday, January 08, 2006

Sekolah Agama Rakyat; Agenda Poltik BN?

Saya tertarik membicarakan status sekolah agama rakyat (SAR) yang sewaktu pemerintahan Tun Dr. Mahathir telah dihentikan bantuan perkapita (atas sebab² kononnya pelajar di SAR dihasut untuk menentang kerajaan). Apakah benar dakwaan tersebut yang sehingga kini masih tidak dapat dibuktikan? Alhamdulillah kerajaan ISLAM HADHARI pimpinan Pak Lah telah memutuskan untuk menyambung kembali bantuan per kapita kepada SAR...

Namun, yang merunsingkan saya, apakah ikhlas niat kerajaan sekular BN untuk menyambung bantuan tersebut? Ataupun sekadar gimik politik? Saya merasakan ia suatu tindakan politik kerana jika merujuk akhbar Utusan Meloya, berita tentang SAR ini diletakkan dalam bahagian POLITIK bukan bahagian PENDIDIKAN ataupun bahagian² lain. Juga rujuk sedutan artikel tersebut...

KOTA BHARU 7 Jan. - Kerajaan Kelantan pimpinan Pas diminta tidak menyekat usaha Kementerian Pelajaran memberi penerangan kepada 87 Sekolah Agama Rakyat (SAR) dan 18 Sekolah Agama Negeri (SAN) di negeri ini mengenai kelebihan mendaftar sebagai sekolah agama bantuan kerajaan.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Annuar Musa berkata, langkah tersebut adalah perlu bagi memudahkan ahli lembaga pengelola sekolah membuat keputusan sama ada menerima tawaran kementerian terbabit atau sebaliknya.

...

Menurut Annuar, UMNO Kelantan sedang mengkaji kemungkinan menganjurkan kempen penerangan bagi membolehkan pentadbir sekolah terbabit mendapat maklumat yang jelas.

``Saya juga sudah mengarahkan wakil rakyat Barisan Nasional (BN) untuk turut memberikan penerangan kepada ibu bapa mengenai kebaikan langkah tersebut,'' ujarnya.

Apakah kaitan Badan Perhubungan UMNO dalam hal ini? Mengapa Anuar Musa yang terhegah² buat rajin? Dan kenapa UMNO Kelantan yang perlu memikirkan soal SAR ini? Biarkanlah pendidikan tidak dipolitikkan, apatah lagi pendidikan ISLAM. UMNO masih terus menampakkan kebodohan dan kejahilan pemimpin mereka.

Sampai bila Malaysia akan terus begini? Semuanya ingin dipolitikkan sampai anak² yang tidak mengerti apa-apa menjadi mangsa. Biarkan ISLAM bebas dipelajari. Mengapa perlu disekat perkara berkaitan dengan ISLAM? Apakah benar pemimpin kita begitu jahil dan haprak? Wallahualam...

Rujuk
  1. Pusat sambung bantuan 92 SAR
  2. Jangan sekat program penerangan SAR
  3. Exco bimbang sekolah agama diambil alih bila daftar di bawah Pusat

No comments: