Friday, January 06, 2006

Pemandangan di Sebuah BANDARAYA ISLAM...

Saya sekadar ingin berkongsi dengan anda pemandangan di sebuah NEGERI ISLAM yang saya pasti tidak terdapat di negeri² lain. Hatta di NEGERI ISLAM HADHARI sendiri.

Iklan AmInsurans... Wanita bertudung? Pernahkah anda lihat ini di Kepala Batas, Pulau Pinang?

Ini pula iklan sunsilk bertudung... Perkara yang tidak mustahil...

Iklan Xpax yang menyejukkan mata...

Nampaknya kerajaan Kelantan betul² menjaga maruah wanita. Wanita bukan sekadar simbols seks dan untuk diperjajakan. Mampukah anda melihat iklan² sebegini di Kuala Lumpur, ibu negara ISLAM HADHARI? Antara kita, ada yang mengatakan kita negara ISLAM, tapi perkara mudah beginipun tidak mampu untuk dilaksanakan.

Tahniah kepada Bandaraya ISLAM yang berjaya menonjolkan izzah ISLAM itu sendiri. Sama-samalah kita berdoa moda suasana begini dikecapi di seluruh negara. Ini bukan perkara mustahil kerana KELANTAN telah membuktikannya. Wallahualam...

1 comment:

Anonymous said...

Dalam zaman yang serba kekalutan ini memang macam2 ada, I refering to Astora Jabat. Tapi saya suka komen Syaidina Ali pasal puak yang menentang baginda. Kata Baginda " mereka adalah saudara kita semalam yang hari ini menetang kita"

Memang kita sakit hati. Memang kita geram, frust, tension dan sebagainya. Tapi kita tak boleh menunjukkan kesakitan hati kita dengan berlawan gaduh atau marah-marahkan dengan mereka.

Susah nak cakap, tapi orang tua2 ada kata, ibarat tarik rambut dalam tepung. Kena hikmah dan sabar. Insyallah akan ada jalan.

Tentang murtad pula, tak usahlah kita menuding jari pada yahudi dan nasrani. Kejahatan sebenar ada dalam diri. Tidak mustahil orang yang tinggi pengetahuan agama boleh terpesong kerana gagal menjaga hati dari perasaan riak dan ujub.

Syaitan menggoda manusia dengan pelbagai cara pls refer kepada Minhajul Abidin (Jalan Para Abid) tulisan Imam Al Ghazali.

Sesuatu kepelikan walau setiap hari kita baca Al fatihah ada orang yang berputus asa bila di beri sidikit sahaja ujian dunia. Saya tidak tahu apa puncanya, tapi mungkin ada kait mengait bila manusia itu sendiri sudah berputus harap kepada hidup beragama dan berpaling kepada tuan wang dan ringgit. Bukan sangat kerana pendeta-pendeta Yahudi atau Nasrani.

Insan itu sendiri yang sudah berputus harap kepada tuhan.

Tidak mustahil setiap hari baca Quran, baca doa tapi terpesong Ada orang membaca quran kerana takut syaitan atau dimarahi manusia atau kerana supaya dicintai manusia atau menghindarkan syaitan, bukan kerana cintakan ALLAH dan Rasulnya Muhammad SAW.

Jika kita takutkan syaitan, Yahudi atau Nasrani, perlu diingat kita semua ada nafsu. Fikirkan tentang nafsu yang lepas bebas tidak terdidik sebelum kita meletakakan segala duka nestapa dan sengsara ke bahu syaitan, Yahudi dan Nasrani.

Tauhid bermula dari rumah. Ada ibubapa yang marah anaknya tak sembahyang nanti kawan dengan syaitan. Sepatutnya katakan kepada si kecil sembayang kerana redha ALLAH. Tinggalkan sembahyang akan dimurakai ALLAH bukan kerana nanti masuk neraka.

Si kecil akan faham bukan syurga yang dicari. Jika anak terlalu fokus mencari syurga, dikhuatiri dia frust di tengah jalan, kerana yang nampak hanya syurga dunia.

Sekian.