Wednesday, January 04, 2006

Orang Amerika Hormat Islam, Orang Kita Bagaimana?


Artikel ini saya terbaca ketika men'yelak' blog ::Roslan SMS Corner::, salah satu blog yang sentiasa dikemaskini dengan info menarik... Kali ini beliau menulis tentang beberapa orang yang dibawa dari Amerika ke Terengganu untuk mengajar, dan mereka ini pandai menghormati budaya dan sensitiviti rakyat Malaysia yang majoriti ISLAM. Soalnya, bagaimana pula dengan orang ISLAM sendiri, malah pemimpin ISLAM sendiri?
Saya tidak berhasrat pergi jauh dalam bab ini Cuma saya mahu menyatakan betapa terpegun saya apabila membelek akhbar NST hari ini. Di bawah tajuk:

Teachers from US to coach students

Iaitu laporan berkenaan guru-guru warga Amerika yang diambil oleh kerajaan negeri Terengganu untuk mempromosi pengajaran Bahasa Ingeris di sekolah-sekolah menengah. Dilaporkan seramai 10 orang guru berkenaan telah diambil untuk berkhidmat dibeberapa sekolah di negeri itu.

Lalu bersama-sama laporan NST itu disertakan gambar seorang guru Leslie Thompson yang dikelilingi anak-anak muridnya dari SMK Agama Sheikh Abdul Malik.
Tepuk dada, tanya IMAN di HATI... "Cukupkah amalanku ini untuk mengatakan aku benar-benar seorang MUSLIM?" Wallahualam...

No comments: