Sunday, January 29, 2006

Ratu Muslim Vs Miss Universe; Mana Satu Pilihan Sang Lelaki?

Tatkala menyelak helaian akhbar Berita Minggu hari ini (29/01/2006), mata saya tertarik membaca tajuk berita Pertandingan Ratu Berasaskan Moral di Tatarstan, usaha mematahkan minat wanita ISLAM terhadap pertandingan Ratu Cantik barat. Suatu pertandingan yang pertama diadakan, khas untuk wanita ISLAM dimana jurinya adalah WANITA dan penontonnya juga hanya WANITA.

Aspek penilaian yang dititikberatkan bukan cara berjalan yang mengiurkan, bukan aksi berpakaian seksi lagi mengghairahkan dan bukan juga jawapan peserta untuk soalan yang ntah apa². Tetapi aspek penilaian Ratu Muslim ialah kecerdikan, peri laku sopan, menutup aurat, bertudung, pengetahuan tentang ISLAM, kebolehan menghafal Al-Quran dan menghafaz ayat suci, selain memasak dan menjahit. Menarik bukan?

Malah hadiah yang dijanjikan bukan mahkota bertatah intan permata. Bukan wang jutaan ataupun ribuan dollar. Bukan juga tiket pelancongan. Ratu Muslim hanya menjanjikan hadiah senaskhah Al-Quran, sijil pengiktirafan dan tiket penerbangan ke Mesir. Itu saja. Tak lebih tak kurang. Berminat untuk menyertainya?

Sekiranya anda berminat, lupakan saja... Pertandingan Ratu Muslim ini dimenangi oleh seorang Muslimat jelita lagi ayu berumur 17 tahun, Dilar Sadiqova. Katanya,
Saya menyertai pertandingan ini bagi menyampaikan mesej wanita ISLAM juga mampu berdiri pada landasan Pertandingan Ratu asalkan bermoral dan dihormati. Dengan cara ini juga, golongan bukan ISLAM boleh mendapat gambaran sebenar agama suci ISLAM ini

Saya tertarik kerana yang menganjurkan pertandingan ini adalah sebuah akhbar di Tatarstan, Akcharlak. Malah Tatarstan bukanlah satu negara ISLAM yang selalu mencipta nama seperta Malaysia mahupun Indonesia. Malaysia menjadi Pengerusi OIC, badan ISLAM paling besar di dunia kononnya. Indonesia menjadi negara paling besar populasi ISLAM. Tatarstan hanyalah sebuah negara di ceruk timur Eropah yang merdeka pada 30 Ogos 1990, baru 16 tahun! Kita sudah merdeka 49 tahun.

Lebih memalukan, Indonesia pernah menghantar wakil ke Miss Universe, Ratu Indonesia, Artika Sari Dewi. Gadis beragama ISLAM mewakili negara paling ramai umat ISLAM! Malah tindakan Artika dikecam ulama. Lalu berjanjilah si Artika untuk berpakaian mandi yang sopan. Lucu bukan?!

Di England pula, remaja Muslim Uzbekistan mencipta sejarah menjadi wanita ISLAM pertama dinobatkan Ratu Cantik England. Hammasa Kohistani, 18 tahun mewakili England dalam Miss Universe Disember lalu. Nasib Hammasa sama dengan Artika, mereka tewas tetapi berbanggan kerana mewakili wanita ISLAM. Cukup memalukan!

Bagi sang lelaki, tepuk dada tanya selera. Mana satu yang anda mahukan? Dilar, pemenang Ratu Muslim ataupun Artika dan Hammasa yang mewakili negara masing² dalam Miss Universe?

Tatarstan, sebuah negara ISLAM yang kecil dan baru mengecapi nikmat kemerdekaan sudah mampu mengadakan pertandingan Ratu Muslim. Malaysia negara ISLAM yang telah merdeka selama hampir 49 tahun dan menjadi pengerusi OIC. Tak cukup dengan itu, Malaysia melaksanakan dasar ISLAM HADHARI. Namun, bilakah akan ada Ratu Muslim di Malaysia?

Sama-samalah kita menantikan jawapan kepada persoalan tersebut. Anda yang menentukannya... Wallahualam...

1 comment:

Anonymous said...

Loewar bijasa boeng kowe orang poenja toelisan !! Edan tenan itoe !! Setingkat sama itoe emha ainoen nasieb, nasieb kitah poernamasarih !! Godverdomme zig ! Andai ik bole bole poenja keachlijan matjem kowe orang itoe.....koegenggem doenija misti itoe !!