Wednesday, November 29, 2006

Media 'Melayu' Dikuasai Parti Politik?

Dua hari lepas, akhbar TheSun melaporkan keinginan Lau Swee Nguong untuk membeli saham Nanyang daripada dikuasai oleh Tan Sri Tiong Hiew King, seorang kaki media. Hasrat Lau Swee Nguong adalah untuk membebaskan akhbar Nanyang daripada dimonopoli oleh satu pihak sekaligus memastikan akhbar Nanyang kekal 'bebas'.

Beliau akan membeli saham Nanyang, dan menjualnya kembali kepada mana-mana pihak yang boleh menjamin Nanyang kekal bebas dan menjaga kepentingan bangsa Cina di Malaysia. Bagi saya, hasrat beliau sesuatu yang harus dipuji (walaupun ada yang mengatakan Lau mempunyai agenda lain). Kita tak mampu menilai hati budi orang lain.

Itu kisah masyarakat Cina yang begitu berkeras memastikan suara mereka (akhbar) kekal bebas. Rujuk artikel-artikel berikut:
  1. S'wak tycoon offers to buy Nanyang
  2. Ngan says he is willing to support Lau
  3. Tiong holds on to Nanyang
Masyarakat Melayu lain pula ragamnya...
Cadangan penggabungan dua syarikat media gergasi, The New Straits Times Press (Malaysia) Berhad (NSTP) dan Utusan Melayu (Malaysia) Bhd dilihat sebagai usaha mengukuhkan 'suara dan wajah' kerajaan Umno / BN.
...
Difahamkan juga, Media Prima Berhad yang memegang 32.94 peratus daripada NSTP dan Umno yang memegang 50.46 peratus daripada Utusan akan bersama-sama menguasai entiti baru itu.

Berita Penuh?
Pelik tapi benar. Mungkin inilah bezanya antara bangsa Melayu dan bangsa Cina. Sayapun kurang pasti. Jika beginilah keadaannya, tak hairanlah mengapa kempen pilihanraya daripada pihak pembangkang seolah-olah bisu dan lesu.

Anda nilaikan sendiri. Sanggup hidup dalam dunia mainan media UMNO? Saya tak sanggup...

1 comment:

Amin Shahriz said...

Sempoi sudey.

Media is very important in sending messages to people. Ya have to know dat. Tu la gunenye dak2 pnp cam kami ni.

Klu nk kata kerajaan ada akhbar-akhbar sendiri, begitu jua yg bkn kerajaan. ada siasah, ada harakah.

the problem is the fact of the story, and how the story direka-reka dan diputarbelit dlm mainstream newspapers spt kes Anwar Ibrahim dulu nuh..