Monday, December 04, 2006

Tragedi Kampung Berembang; Pengajaran Buat Semua

Rasanya ramai sudah mengetahui kisah menyayat hati, tragedi yang berlaku di Kampung Berembang. Sekitar sebulan yang lepas, penempatan setinggan penduduk di sana dimusnahkan. Alasannya mudah, untuk membuka laluan kepada pembangunan. Walaupun surat penangguhan dikeluarkan oleh Jabatan Perdana Menteri, pegawai penguatkuasa tidak ambil peduli. Mungkin Khir Toyol lebih berkuasa dari Pak Lah...

Ketika penempatan mereka dirobohkan, ada antara anak-anak penduduk sedang menduduki peperiksaan SPM. Terdapat gambar-gambar menunjukkan pelajar-pelajar malang ini terpaksa mengulangkaji pelajaran di bawah khemah yang tak serupa khemah. Inilah kekejaman seorang anak Toyol!



Tak cukup dengan merobohkan penempatan penduduk, minggu lepas, mereka merobohkan pula surau yang menjadi satu-satunya tempat berlindung untuk kanak-kanak dan wanita yang penempatan mereka dimusnahkan. Malah surau itu jugalah tempat mereka mengabdikan diri pada yang ESA.

Tindakan penguatkuasa tersangatlah kejam. Lebih menyedihkan, kebanyakan penguatkuasa adalah orang Melayu yang rasanya Islam. Saya tak pasti adakah mereka benar-benar Islam kerana mereka tidak berasa sedih dengan tindakan mereka merobohkan tempat ibadat umat Islam sendiri.



Jika di Pulau Pinang, sebuah tokong gagal dirobohkan kerana dihalang, di Selangor, sebuah surau dirobohkan walaupun ditentang. Wanita dan kanak-kanak turut menjadi mangsa kerakusan dan keganasan penguatkuasa apabila diperlakukan dengan kasar. Kejam lagi biadap!



Saya tak tahu apa lagi istilah yang sesuai untuk manusia kurang ajar seperti ini... Biarlah ALLAH membalas kembali kejahatan puak ini yang sangat tidak brperikemanusiaan.

Wallahualam...

Rujuk - Catatan perobohan surau Kampung Berembang

No comments: