Thursday, January 04, 2007

Pemergian Saddam; Mengapa Kala Aidil Adha?


Rasanya ramai yang sudah mengetahui perihal hukuman gantung Saddam Hussin yang dilaksanakan sewaktu umat Islam sibuk merayakan Hari Raya Korban ataupun lebih tepat, Aidil Adha. Mengapa Saddam digantung sebegitu cepat walhal peguam beliau sedang cuba memohon hukuman ditukar ke penjara seumur hidup? Mengapa tarikh Aidil Adha dipilih?

Ulasan Subky Latif di HarakahDaily saya kira menarik untuk ditatapi:

Semua tahu Saddam Husein adalah diktator dan ada ciri dan simbol Firaun padanya sepanjang pentadbirannya.

Mungkin tragedi yang dihadapinya dalam menjalani hukum bunuhnya, adalah balasan kepada tindakan dan mangsanya sepanjang kekuasaannya. Tetapi dunia seluruhnya mengecam tindakan yang terjadi pada Saddam. Saddam telah tidak diadili tetapi telah dibunuh atau dikorban di hari Iraq dan umat Islam menyambut hari raya korban.

Saddam adalah diktator dan pentadbirannya adalah lembah kezaliman. Dia wajar diadili dan bukan dibunuh oleh orang-orang yang amat marah kepadanya.

Saidina Ali Abu Talib dalam satu pertempuran pernah menjatuhkan tentera Yahudi. Saidina Ali dikira melakukan keadilan dalam saat peperangan itu dengan membunuh tentera musuh itu. Ketika beliau mengangkat pedang untuk memancung Yahudi itu, Yahudi itu meludah mukanya. Lalu Yahudi itu tidak jadi dibunuh. Beliau mahu membunuhnya bagi menjalan keadilan, tetapi apabila mukanya diludah, beliau bertukar menjadi marah. Membunuhnya dalam masa marah adalah satu kezaliman.

Ikuti sambungannya di Saddam dikorban di Aidiladha

Sekadar perkongsian. Ada yang sedih dengan pemergian Saddam. Tak kurang juga ada yang bergembira. Apapun, perlu diingat bahawa Saddam tumbang angkara Amerika dan Yahudi terlaknat. Umat Islam di Iraq masih bermandi darah. Perang antara Sunni dan Syiah masih berlarutan. Bukankah ini yang puak Kuffar mahukan?

Seharusnya kejayaan Amerika dan Yahudi laknatullah ini menjadi iktibar buat kita semua. Selagi umat Islam tidak bersatu dan kembali kepada Islam yang sebenar (bukan Islam Hadhari), selagi itulah umat Islam akan terus ditindas.

Marilah membangun bersama Islam. Hancur Amerika! Hancur Israel! Hancru Yahudi!

Takbir!

Wallahualam...

2 comments:

rahimi said...

salam alaik... ni x dak kena mengena ngan post anta pun... just nak tau cam mn anta upload ebook tu...ada guna softwarepa2 ka. tolong ajarkan

jebat said...

Allahuakbar!