Monday, December 26, 2005

Banjir; Retorik Pemimpin BN Terbongkar...

Kebetulan ALLAH memberikan saya ilham untuk menulis sewaktu bertanya khabar dengan ummi tersayang di Jitra, Kedah. Alhamdulillah kawasan perumahan saya diselamatkan ALLAH daripada terkena bala banjir besar. Disebalik kejadian banjir tersebut, tersirat seribu satu hikmah yang sepatutnya, kita sebagai orang ISLAM sedar dan berusaha menyelami maksud tersiratnya.

Saya tidak berniat untuk mengulas tentang maksud tersirat di sebalik banjir besar tersebut. Saya cuma ingin membawakan sedikit kisah yang berlaku di Kedah dan Perlis (kebetulan kampung saya terkena banjir di Perlis) sebagai perkongsian. Rupa-rupanya, berita yang disebarkan melalui kaca TV dan juga akhbar² harian hanyalah rekaan semata² (mungkin atas arahan pihak² tertentu).

Al-kisahnya, di Perlis, kejadian banjir tersebut merupakan yang terburuk selepas 30 tahun. Sebelum ini, bajir teruk melanda Perlis dalam tahun 1975. Pada waktu tersebut, ummi saya dalam tingkatan dua dan terpaksa pulang dari sekolah dengan sampan dan berjalan kaki dari pekan Kangar ke Batu Hampar. Sekiranya dengan kereta mengambil masa kira-kira 10 minit.

Kembali ke peristiwa banjir baru-baru ini, yang menengelamkan hampir seluruh Perlis, dan menyebabkan datuk dan nenek saya terperangkap di rumah selama 3 hari tanpa bekalan makanan. Kebetulan mereka merupakan penyokong setia UMNO (menyokong secara taqlid buta kerana merasakan UMNO berjaya memerdekakan Tanah Melayu). Sewaktu dihubungi oleh ummi, nenek saya berkata, "Tobat pasnih tak nak undi BN dah".

Mengapa? Sepanjang 3 hari terperangkap dalam bajir tersebut, muka² pemimpin UMNO yang diundi, mahupun pemimpin BN tidak kelihatan. Mereka hilang, lenyap tanpa sebarang berita. Membiarkan rakyat marhean mereka terseksa, kelaparan dan kesejukan. Mana janji² manis Shahidan Kassim, Menteri Besar yang dikatakan pemurah leh penduduk Perlis kerana mendermakan RM6 Juta sewaktu pilihanraya lepas? Pemimpin BN dan UMNO sekali lagi berRETORIK dengan rakyat. Rakyat tertipu lagi.

Keadaan di Jitra dan Kubang Pasu tak kurang hebatnya. Banjir yang pertama kali melanda disahkan berpunca daripada pembangunan yang tidak terancang, dibawah "Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional". Tatkala rakyat menanggung derita, sekali lagi muka pemimpin RETORIK hilang entah ke mana.

Menambahkan malu, yang kelihatan sibuk membantu mangsa² banjir adalah pekerja² Chin Heng Motor di mana jutawan Chin Heng telah mengarahkan pekerjanya membantu mangsa² banjir. Beliau menyewa beberapa buah bas yang membawa sumbangan air minuman dan bahan-bahan lain. Malah beliau turut bermurah hati menderma RM200 kepada setiap mangsa banjir. Nah, seorang Cina yang bukan orang POLITIK membantu mangsa banjir yang majoriti MELAYU. Malunya mengaku diri orang MELAYU!

Bila saya bertanya kepada ummi tentang berita-berita yang mengatakan PUTERA UMNO dikerahkan membantu mangsa banjir, ummi berkata, "Mana ada PUTERA mahupun PUTERI UMNO, langsung tak nampak muka. Apatah lagi pemimpin UMNO". Bila ditanya tentang petugas bantuang PAS, ummi menjawab, "Tak nampak jugak kat Jitra. Entahlah, takde pulak dengar berita pasal petugas PAS, yang heboh, petugas UMNO".

Hmm, saya keliru sendirian. Berita di kaca TV menunjukkan muka-muka PUTERA UMNO membersihkan rumah mangsa banjir. Tapi di mana ya? Mungkin berita tersebut terlebih sensasi, walhal hanya berlaku di dua tiga kawasan.

Terdapat juga aduan tentan arahan Menteri Pelajaran tentang sesi persekolahan yang akan bermula seperti biasa (rujuk Persekolahan di Kedah tetap bermula 2 Januari) walhal sekolah di Jitra rosak teruk dengan kerugian untuk Sekolah Menengah Jitra sahaja dianggarkan sekitar RM1.5 juta. Kekurangan peralatan seperti komputer, kerusi dan meja tidak mungkin membolehkan pelajar belajar dengan selesa dan effisen.

Apapun, melihat kepada pengajaran di sebalik peristiwa tersebut, bagaimana mereka yang suatu ketika kaya raya, boleh menjadi papa kedana dalam sekelip mata. Bagaimana rakyat yang dahulu mengundi BN boleh tersedar dari mimpi yang panjang. Bagaimana ALLAH membuktikan kekuasaan-Nya...

Ini sekadar perkongsian buat semua. Setiap orang mempunyai pendapat berbeza, termasuk media. Dan setiap pihak tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan. "Bukanlah seorang manusia sekiranya ia tidak berbuat silap dan ia tidak lupa," kata² Umar Al-Khattab yang perlu direnungi bersama. Wallahualam...

Rujuk juga
  1. Banjir terburuk 30 tahun -- * Hampir keseluruhan Perlis, Kedah `tenggelam' * Lebih 22,000 dipindahkan
  2. Pembangunan pesat punca banjir besar - Pensyarah
  3. Banjir Besar Kerajaan Kedah dan Perlis perlu bayar gantirugi.
  4. Banjir: Hanya wanita yang memahami keperluan wanita
  5. Banjir di Kedah: Adun Anak Bukit tidak sempat tidur sepicing pun
  6. Kelam kabut banjir di Kedah, tahniah jentera PAS bergerak dengan baik
  7. Ambil iktibar dari kejadian banjir
Post lain tentang Banjir
- Banjir; Politik Kepartian yang Bodoh!

No comments: