Tuesday, December 27, 2005

Kes Jenazah Koperal M.Moorthy; Debaran Kian Terasa...

Masih ingat tentang kes rebutan jenazah Koperal M. Moorthy? Jika anda sudah lupa, rujuk kembali akhbar bertarikh 21/12/2005, berita bertajuk Kecoh tuntut mayat pendaki Everest. Dalam kes tersebut, Mahkamah Tinggi Syariah telah memutuskan supaya JAWI mengebumikan jenazah tersebut dengan cara ISLAM. Walau bagaimanapun, Mahkamah Tinggi Sivil telah membatalkan arahan Mahkamah Syariah tersebut (rujuk Undang² Manusia Vs Undang² Islam; Mana yang Utama?)

Kes tersebut telah disebut di Mahkamah Rayuan Sivil pagi tadi, jam 9.00 pagi. Ikuti petikan artikel dari blog ::Roslan SMS Corner::
Sukar dipercayai bahawa antara yang berhujah agar mayat ini diserahkan kepada keluarga Allahyarham yang masih beragama Hindu itu adalah Peguam Haris Ibrahim yang mewakili Majlis Peguam (seorang Muslim berhujah untuk memenangkan pihak bukan Islam!)

Setelah dengan sabar mendengar hujah semua pihak, Hakim Mohd Rauf Shariff telah menangguhkan perbicaraan dan memaklumkan akan memutuskan kes ini esok jam 10 pagi.

Dalam perbicaraan tadi pihak JAWI telah mengemukakan keputusan Mahkamah Tinggi Syariah KL yang telah memberi kuasa kepada JAWI untuk mengkebumikan Allahyarham menurut hukum dan peraturan Islam setelah mengesahkan yang Allahyarham telah memeluk agama Islam menurut proses yang ditetapkan.

Pihak peguam pemohon berkali-kali berhujah bahawa pihak JAWI tidak mengemukakan bukti pengislaman Allahyarham yang sebenarnya menurut pandangan para peguam yang sempat saya temui, tidak diperlukan di mahkamah ini memandangkan segala dokumen dan bukti telah pun diserahkan semasa perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah tempoh hari.

(Artikel penuh - Kes Allahyarham Kopral Mohammad Abdullah aka Moorthy Di Mahkamah Rayuan Sivil pagi tadi)
Keputusan akan dikeluarkan oleh Mahkamah pada jam 10.00 pagi esok. Sama-samalah kita berdoa agar ISLAM terus tertegak di bumi HADHARI ini. Wallahualam...

No comments: