Friday, December 30, 2005

Proton jual MV Agusta; Tun Dr. Mahathir Lepas Tangan?

Hmm... rasanya isu penjualan kembali MV Agusta masih hangat diperkatakan. Proton yang telah membeli MV Agusta dengan harga RM315 juta kira² setahun lalu menjualnya kepada Gevi S.p.A dengan harga hanya RM4.50. Bayangkan betapa murahnya dan betapa beruntungnya Gevi S.p.A kerana mendapat durian runtuh tersebut. Walaupun dikatakan perlu menanggung hutang beku MV Agusta.

Menurut Proton, penjualan MV Agusta, yang disifatkan sebagai penyebab utama pengeluar kereta kebangsaan itu mengalami kerugian, akan membolehkannya melepaskan diri daripada semua hutang dan beban yang ditanggung oleh syarikat Itali itu.

``Gevi akan turut mengambil alih hutang MV Agusta sebanyak 106.9 juta euro (RM481.05 juta) dan keperluan modal kerjanya sebanyak 32.5 juta euro (RM146.25 juta),'' kata Proton dalam kenyataannya kepada Bursa Malaysia di sini hari ini.

Jurucakap Proton ketika dihubungi menyatakan pihaknya tidak akan memberi kenyataan tambahan selain yang telah dikemukakan kepada Bursa Malaysia.

Proton membayar 70 juta euro bagi memiliki kepentingan ekuiti MV Agusta itu pada 7 Julai 2004. Perjanjian pemegang sahamnya pula dimeterai pada 26 November 2004.

``Kos asal pelaburan bagi saham Agusta ialah 70 juta euro bagi 57.75 peratus saham bersandarkan nilai ekuiti proforma pada tarikh pelaburan sebanyak 121 juta euro (RM544.5 juta) dan nilai perusahaan proforma 281 juta euro (RM1.264 bilion)

Hanya kerana hutang, Proton menjual kembali MV Agusta. Percubaan hanya setahun akhirnya Proton telah berputus asa. Pembaziran wang yang sangat mendukacitakan. Mana kehebatan Penasihat Proton yang suatu ketika dahulu gah?

PUTRAJAYA 28 Dis. - Penasihat Proton, Tun Dr. Mahathir Mohamad hari ini menegaskan beliau tidak terbabit dengan keputusan Proton Holdings Bhd. menjual syarikat motosikal Itali, MV Agusta Motor S.p.A (MV Agusta).

``Saya tidak dimaklumkan atau ditanya mengenai keputusan Lembaga Pengarah Proton untuk menjual MV Agusta dengan harga RM4.50,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini, hari ini.

Bekas Perdana Menteri itu yang bertanggungjawab membangunkan projek kereta nasional sejak tahun 80-an, berkata demikian ketika diminta mengulas perkembangan terbaru Proton.

...

Seorang penganalisis ketika dihubungi berkata, langkah Proton itu mungkin ada kebaikannya walaupun dari segi pelaburan, prestasi MV Agusta tidak wajar dinilai dalam tempoh kurang setahun selepas pengambilalihannya.

``Mana ada pengambilalihan yang boleh membawa pulangan dalam tempoh 12 bulan sahaja?

``Apa yang jelas ialah sebaik sahaja pengurusan Proton ditukar pada Julai lalu, pengurusan baru dengan pantas melupuskan pemilikannya dalam MV Agusta,'' ujarnya.

(Berita penuh - `Saya tidak terbabit keputusan Proton jual MV Agusta')

Mudahnya melepaskan tangan bila mana berhadapan situasi begini. Dayus sungguh...
Tengku Mahaleel berloyar buruk mempertahankan pembelian yang bodoh ini dengan berkata , dia mahu buat kereta menggunakan nama mv augusta pada premium luxury sedan dan nama cagiva pada sporty hatchback. Lucu sekali. Takkan lah orang beli kereta kerana nama motor. Adakah Mahaleel mahu beli syarikat harley davidson kerana mahu buat kereta harley davidson. Tak masuk akal. tapi bila duit masuk akal semua beres. Itu lah sebenar nya UMNO pengkhianat bangsa. Tak habis habis mengkhianat. Saya menanti, harap harap, Paklah pecat saja Haprak ini dari Petronas. Silap silap , habis syarikat bankrupt di india, cina dan jepun dibelinya. mahathir has become a liablity to our nation not an asset at all.

(Rujuk post - Mahathir tak jual MVA tapi di beli MVA yang bankrupt)
Macam² ragam dunia politik dan ekonomi hari ini. Anda menilainya. Saya pasti anda semua tidak mudah tertipu dengan lakonan pemimpin, bekas pemimpin dan media sebegini. Wallahualam...

Post lain berkaitan Tun Dr. Mahathir
  1. Forum Keamanan Sejagat 2005; Retorik Dr Mahathir?
  2. Tun Dr.Mahathir kembali lantang...
(p/s - penulis akan 'bercuti' sehingga 2 Januari 2006. Harap maaf sekiraya blog ini tidak ter'update')

No comments: