Friday, December 30, 2005

Isu Koperal M.Moorthy; Penipuan di Sebalik Kebenaran...

Melihatkan tajuk post ini, saya tidak berniat untuk memburuk atau menghina mana-mana pihak, cuma saya ingin membela maruah Allahyarham Muhammad Abdullah yang saya kira telah dihina oleh banyak pihak. Ini kerana tiadanya pihak yang ingin merungkai persoalan yang bermain di minda orang ramai, iaitu, adakah Allahyarham benar-benar mengamalkan ISLAM? Rujuk ceraian artikel berikut:
KUALA LUMPUR: Bagi mempertingkatkan imannya, Allahyarham Muhammad Abdullah, 36, atau nama asalnya, M Moorthy pernah memesan beberapa buku agama pada wartawan lokasi Panorama (RTM), Wan Anitabanun Salleh, 33.

Hasrat Allahyarham baru dapat ditunaikan Wan Anita pada Ramadan lalu sewaktu beliau mengunjunginya di Desa Hussein Onn, Setiawangsa.

Bagaimanapun, buku agama pemberian Wan Anita itu tidak memuaskan hati Allahyarham.

Ketika dihubungi, Wan Anita berkata, Allahyarham mahukan pengetahuan berkaitan Islam yang lebih menyeluruh kerana buku agama yang dibawanya itu hanya menjurus pada asas pendidikan Islam, terutama berkaitan mendirikan solat.

“Allahyarham beritahu saya dia sudah tahu mengenai solat. Malah Allahyarham biasa bersolat secara baring, jadi buat apalah mahu diberikan buku cara mendirikan solat lagi. Barangkali menyedari usianya yang singkat itu, Allahyarham mahukan buku agama dengan skop yang lebih luas. Dalam erti kata Allahyarham mahu tahu Islam secara menyeluruh,” katanya.

“Saya kagum kerana ada beberapa ayat dan hadis sudah dihafalnya. Malah jika diajak bercerita perihal Rasulullah, Allahyarham seronok dan isi ceritanya seolah-olah Allahyarham sudah mengkaji Rasulullah sekian lama,” katanya.

(Berita Penuh - Edisi Nasional: Solat sambil baring)
Juga ulasan daripada ::Roslan SMS Corner::
Kita sukar untuk mengetahui kerana isu ini berkemungkinan tidak akan dibongkarkan. Semasa di mahkamah saya berkesempatan menemui pegawai JAWI yang terlibat dalam merekodkan pengislaman Allahyarham. Dia mengakui Allahyarham menerima Islam dengan kerelaan hatinya. Dia mengaku berpuas hati dengan sikap dan pendrian Allahyarham khasnya berhubung dengan penerimaan Islam beliau.

Dan saya juga mendengar cerita dari seorang sahabat di mahkamah bahawa pernah seorang anak saudaranya melihat dan mendengar Allahyarham berzikir dengan memegang tasbih ditangan semasa hayatnya.

Sudah pasti dengan kenyataan Wan Anitabanun ini berbagai tanda tanya dan persoalan akan timbul terhadap kesahihan affidavit Kaliammal itu? Siapakah yang telah berbohong? Siapakah yang memiliki niat jahat dalam hal ini?
Nah! Bukankah sudah terjawab bahawa Allahyarham ADA MENGAMALKAN ISLAM. Mengapa perlu dipertikai keISLAMan seseorang yang telah 'pergi'? Sewajarnya kerajaan atau mahkamah tidak membenarkan mana-mana pihak mempertikaikan keISLAMan seseorang, kerana hanya ALLAH yang tahu di mana letaknya iman kita. Sekadar pendapat, tak wajib betul, harus salah. Wallahualam...

Post lain berkaitan Allahyarham Muhammad Bin Abdullah
  1. Undang² Manusia Vs Undang² Islam; Mana yang Utama?
  2. Kes Jenazah Koperal M.Moorthy; Debaran Kian Terasa...
  3. Kes Jenazah Koperal M.Moorthy; Alhamdulillah!


No comments: