Thursday, September 21, 2006

BN = Barang Naik; Gaji Bila Nak Naik?

Sejak Pak Lah memerintah, satu per satu barang naik. Dulu time Tun pegang, bukan harga tak naik. Naik jugak. Tapi sekarang bukan naik 'sikit' tapi, banyak naik woo. Cuba kira, berapa kali minyak naik sewaktu Pak Lah jadik PM? Berapa banyak yang naik waktu Pak Lah pegang? Bandingkan dengan berapa kali minyak naik waktu Tun pegang, juga berapa banyak? Pak Lah baru 3 tahun lebih. Tun 22 tahun.

Sekarang apa pulak yang naik? Kalau dilihat berita ini hari,
Menjelang masuknya bulan puasa beberapa hari lagi, harga runcit ayam daging seluruh negara akan dinaikkan sebanyak 65 sen setiap kilogram mulai esok.

Naik lagi?
Menarik betul melihat suasana 'pesta naik harga' di Malaysia. Sekiranya di negara jiran, Indonesia, pantang ada harga barang naik, pasti rakyat menyuarakan bantahan. Berarak di jalanan perkara biasa bagi mereka. Selagi harga tak turun, selagi itu perarakan tak luntur. Kita di Malaysia, cukuplah sekadar Pak Lah senyum di TV dan kata itu ini. Kemudian akhbar siar kenyataan ntah apa-apa. Rakyat pun angguk-angguk geleng-geleng, lepas tue? Melayu mudah lupa ler... Menarik bukan?

Ingatkan kerajaan akan membantu rakyat mengatasi kenaikan harga macam-macam, rupanya...
‘‘Tidak ada masalah untuk menaikkan harga tapi kita mahu pastikan ia tidak melebihi harga siling yang ditetapkan oleh kerajaan,” katanya kepada pemberita selepas mengumumkan pelaksanaan Skim Kawalan Harga Barang-barang Pengguna bagi tahun 2006/2007 di pejabatnya di sini hari ini.

Terkejut?
Memanglah tidak ada masalah baginya (Datuk Shafie Apdal). Dia masih boleh makan mewah-mewah waktu mesyuarat. Dia masih boleh makan itu ini di restoran ekslusif. Dan paling penting, dia masih DIPILIH RAKYAT. Jadi, apa masalahnya?

Inilah istimewanya orang Malaysia, atau lebih tepat, orang MELAYU. Sudahlah mudah lupa, mudah juga dijual beli maruahnya. Melayu memang hebat. Buat yang Melayu jangan terasa, anggaplah ini muhasabah bersama. Walaupun bukan Melayu tulen, ada jugak darah Melayu dalam jasad ini.

Jadi, barang macam-macam sudah naik. Mudah saja barang dinaikkan harga. Tapi bila sebut fasal naik gaji, kena dibincang berkali-kali. Rakyat protes pun belum tentu gaji naik. Sebab apa? Sebab rakyat yang protes itu jugak ler yang undi BN. Tak begitu? Pasti menteri dan wakil rakyat dok fikir,
"Kita naikkan harga barang, harga minyak. Kita kekalkan gaji. Kita kasi ler rakyat bonus sikit. Kita mansuh yuran periksa. Mesti takde masalahnya. Rakyat tetap undi kita. Lagipun, penggunaan petrol makin naik lepas harga naik. Mesti sebab rakyat suka."
BN = Barang Naik? = Bila Naik? = Baru Naik = Banyak Naik. Betul tak?

Wallahualam...

Rujuk juga,
  1. 1,000 workers demonstrate outside Parliament for better pay, benefits
  2. Elaun wilayah tentera perlu dikaji

No comments: