Thursday, September 21, 2006

Duhai Sahabat...

Hari ini mood untuk menulis mengenai isu-isu semasa seolah-olah tiada. Ntah mengapa, dua tiga menjak ini, jiwa ini dibingit kerinduan. Rindukan sahabat-sahabat. Rindukan teman-teman. Benarlah bagai dikata, alam kampus merupakan alam paling manis, paling gembira. Kenangan di kampus tak mampu diusir.

Tatkala sibuk mengejar tugasan yang bersusun di pejabat, memori mengungkai kembali satu persatu kenangan indah, suka dan duka bersama teman seperjuangan di kampus. Bagaimanalah agaknya teman yang kini berada di Terengganu? Tak lupa teman yang jauh di seberang laut. Juga sahabat yang berjuang di pulau mutiara. Bagaimana agaknya anda semua?

Dalam kesibukan mencari habuan dunia, bagaimana pula hambatan bekalan akhirat kita ye sahabat-sahabat? Bermonolog sendirian, menginsafi diri, menyelak kembali memori... Terlalu banyak salah dan silap yang telah saya lakukan selama hidup di dunia ini. Salah dan silap kepada ALLAH, TUHAN yang MAHA PEMURAH. Juga kesilapan terhadap sahabat handai, manusia sejagat. Bagaimanalah agaknya nasib saya sewaktu dia titian sirat? Malah penghisaban di Padang Mahsyar turut mengundang getar di hati.

Apatah lagi tatkala mengenangkan amanah-amanah yang pernah dipikul suatu ketika dahulu... Pasti satu per satu akan disoal oleh ALLAH. Segala kemungkaran, segala kesilapan dan kesalahan yang terjadi sewaktu memegang amanah akan disingkap kembali. Terasa diri terlalu kerdil. Terlalu hina.

Sejauh mana 'amar makruf nahi mungkar' amanah ILLAHI telah berjaya dilaksanakan? Apatah saya berjaya menjadi antara golongan ummat terbaik, yang mengajak kepada yang makruf dan mencegah kepada yang mungkar? Segalanya masih kekal sebagai persoalan. Persoalan yang menggusarkan.

Hidup perlu diteruskan. Yang telah berlalu jangan dilupakan, jadikan teladan. Yang penting, kita telah berusaha yang terbaik untuk melaksanakan tuntutan TUHAN. Tak begitu? Dan kita terus berusaha untuk menjadi lebih baik. Kan? Kita hanya mampu merancang, ALLAH juga merancang, dan perancangan DIALAH yang terbaik.

Bila menyebut tentang usaha; tak semua usaha kita berjaya. Ada yang gagal langsung, ada yang berjaya separuh, ada yang sangat berjaya. Semuanya telah ditetapkan oleh-Nya. Yang penting, kita BERUSAHA, kemudian BERDOA dan BERTAWAKKAL. USAHA tanpa DOA dan TAWAKKAL adalah seolah-olah kitalah menentukan segalanya. DOA dan TAWAKKAL tanpa USAHA, ibarat pasrah membuta.

Sahabat-sahabat, yang akan dinilai di penghujung hari bukanlah hasilnya; kerana hasil itu dibawah kuasa-Nya. ALLAH akan menilai USAHA kita. Sejauh mana anda berusaha, sebanyak itulah ganjaran yang akan anda peroleh. Sebagai orang ISLAM, kita kena terus berusaha. Berusaha tanpa berputus asa.

Nampaknya saya berlari agak jauh dari topik post ini. Maafkan saya. Sekadar mengisi kekosongan di jiwa...

Buat sahabat-sahabat seperjuangan yang membaca... Saya rindukan anda semua. Semoga ukhuwwah yang telah kita semai dan bajai di kampus terus mekar mengharum. Biarkan kuntuman ukhuwwah fillah kita menjadi pewangi sepanjang jalan perjuangan yang tidak ada penghujungnya ini.

Akhirul kalam, sahabat-sahabat yang dikasihi, tanpa anda semua, siapalah saya? Semoga perjuangan kita terus diberkati dan diredhai ILLAHI. Semoga ukhuwwah ini dipelihara-Nya. Semoga kita kan terus bersama...

Wallahualam...

No comments: