Tuesday, September 19, 2006

Pilihanraya Kampus (IPTA) Telus?

Minggu ini minggu yang getir buat mahasiswa/i di IPTA seluruh negara. Pilihanraya kampus (PRK) yang bermula dengan penamaan calon semalam akan berakhir Khamis ini dengan pengundian oleh pihak pelajar. Persoalan biasa setiap kali pilihanraya; kampus mahupun peringkat negara, teluskan PRK kali ini?

Sekiranya persoalan ini ditanya pada Mustapa Mohamed, pasti beliau akan mengatakan ia telus setelus-telusnya. Namun, bagi pihak pelajar dan beberapa NGO, mereka tegas mengatakan PRK dipenuhi penyelewengan. Malah SUHAKAM sendiri mengatakan peraturan PRK lebih teruk daripada peraturan pilihanraya di sekolah. Begitu sekali...

KUALA LUMPUR: The rules and regulations and practices governing campus elections are unfair and "cruel", the Human Rights Commission Malaysia (Suhakam) said yesterday.

Commissioner N. Siva Subramaniam said Suhakam is aware of the difficulties the students face in contesting.

"The prefect elections in secondary schools are more democratic than campus elections," he said at a dialogue with Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) before receiving its memorandum demanding free and fair campus elections.

...

Siva called for clean and fair campus elections due to take place next Thursday. Monday is nomination day.

He said Suhakam will submit the memorandum to the Deputy Prime Minister's office today.

Siva expressed disappointment that Suhakam was not allowed to monitor the campus elections although numerous requests had been made in past years.

He disclosed that at a meeting between Suhakam and Higher Education Minister Datuk Mustapa Mohamed last month, the minister had declined Suhakam's request to monitor the campus elections this year.

Mustapa was also against the proposal to allow Suhakam to meet with university students at any time.

Full News?

Jika SUHAKAM, badan bebas pemantau hak asasi manusia mengatakan PRK tidak telus, apakah kenyataan Mustapa boleh digunapakai? Mengapa kerajaan begitu takut membenarkan SUHAKAM memantau perjalanan PRK jika ia telus? Apakah kerana wujud agenda tersembunyi kerajaan? Malah, mengapa SUHAKAM tidak dibenarkan berhubung dengan pelajar di kampus? Nampaknya kerajaan benar-benar menyembunyikan sesuatu di kampus!

Malah, saya melihat kenyataan Mustapa supaya tidak berlaku perlabelan kumpulan 'pro aspirasi' dan 'pro pembangkang' hanyalah sekadar melepaskan batuk ditangga. Realitinya, perlabelan ini masih terus berlaku. Bukan setakat media alternatif, malah media perdana. Rujuk sahaja bahagian POLITIK dalam Utusan. Semuanya ditulis seolah-olah menggambarkan 'pro aspirasi' merupakan BALACI kerajaan. (Rujuk 1, 2, 3, dan 4)

Bukankah kerajaan dilihat sangat tidak telus. Dan Pak Lah pula kelihatan seperti HE IS NOT IN CONTROL walaupun puas Pak Lah cuba meyakinkan seluruh dunia bahawa Malaysia masih dalam kawalannya. PRK kali ini benar-benar memeningkan. Terlalu banyak kepelikan dan kejanggalan.

Bukan setakat itu sahaja, langkah Kementerian Pengajian Tinggi mengadakan MPPK pada waktu MPP telah 'bersara' dilihat sebagai langkah pelik. Mengapa perlu dihimpunkan orang yang tidak mewakili majoriti mahasiswa/i? Malah tindakan MPPK mempertahankan AUKU sangatlah menampakkan kebodohan mereka di dalam MPPK sendiri. Mempertahankan akta yang menyekat hak asasi sendiri. Bodoh bukan?

Saya melihat MPPK yang telah diadakan selama sehari secara tergesa-gesa itu dirancang khusus untuk membincangkan perihal PRK selain turut merangka strategi untuk mempertahankan Pak Lah yang semakin goyah. Apapun, realitinya, PRK kali ini tetap tidak telus. UMNO tetap DAYUS.

Anda nilaikan sendiri. Gunakan akal kurniaan ILLAHI. Wallahualam...

No comments: