Tuesday, September 19, 2006

Roti High 5 Tetap Meragukan...

Saya mendapat beberapa pertanyaan berkisar tentang kes Roti High 5 yang saya dakwa haram dimakan. Perkara ini setakat ini masih meragukan dan menimbulkan was-was yang nyata. alau diikutkan sijil JAKIM, produk Silverbird termasuk High 5 masih halal. Malah, Silverbird mendakwa kilang di Nilai, Negeri Sembilan sudah tidak digunakan. Sekarang semua produksi dibuat di Shah Alam.

Mungkin dakwaan Silverbird itu ada benarnya. Namun, beberapa persoalan yang kekal menjadi tanda tanya:
  1. Sekiranya kilang di Nilai sudah tidak digunakan, kenapa PPIM melakukan serbuan ke atasnya? Serbuan ke atas kilang terbiar bukankah mengarut?
  2. Mengapakah terdapat minyak masak yang diimport dari ISRAEL di bekas kilangnya di Nilai? Kenapa perlu ISRAEL, tidak MALAYSIA?
  3. Jika benar kilang di Nilai tidak digunakan, kenapa ketika serbuan terdapat pekerja di kilang tersebut, juga boleh dilihat roti berselerakan? Roti tidak boleh bertahan begitu lama serasa saya.
  4. Sejauh mana Silverbird memastikan kilang pengeluaran rotinya SUCI dan BERSIH? Sedangkan pengarah urusannya sendiri mengatakan kebersihan itu suatu yang subjektif. Kilang di Nilai dikatakan bersih menurut perspektif beliau, begitu?
Rasanya cukuplah sekadar empat persoalan itu. Anda fikirkan yang lain. Bagi saya, sekiranya terlalu was-was, tinggalkan. Terlalu berbahaya untuk menggadaikan diri memakan roti ini. Malah, bukankah kita hendak memboikot ISRAEL? Maka boikotlah syarikat yang menggunakan minyak masak ISRAEL. Alasan selebihnya, anda fikirkan...

Namun, saya ingin juga memohon maaf kerana ada pihak yang kurang senang dengan post saya sebelum ini. Mungkin mengatakan Roti High 5 sah HARAM tidak wajar, tapi sah WAS-WAS lebih patut. Maafkan saya atas keterlanjuran diri ini.

Wallahualam...

No comments: