Monday, October 02, 2006

Outstation Menunaikan Kewajipan...

Saya ingin memohon jutaan kemaafan kerana tidak mengemaskini blog ini untuk beberapa hari. Kebetulan saya mendapat 'jemputan' untuk outstation. Sekadar melaksanakan amanah yang telah diberi TUHAN. Apapun, insya-ALLAH saya akan berusaha menulis kembali setelah diberi ilham dan kekuatan dari ILLAHI.

Dalam kesempatan ini, mungkin anda boleh melayari post ini yang berkenaan dengan penilaian EQ seorang pemimpin. EQ bermaksud emotional quotion kalau tak silap ejaannya.

Saya menulis post ini sekadar untuk menyentuh tentang EQ, 'emotion quotion' yang merupakan antara point penting untuk menilai leadership seseorang. Malah, sekiranya dalam interview untuk mencari pekerjaan, inilah antara kriteria yang ditekankan oleh pihak majikan.

Sebelum bergerak lebih jauh, saya ingin mengalukan calon-calon yang menawarkan diri untuk bertanding dalam PRK kali ini. Tahniah kerana anda merupakan antara orang-orang yang berani menyahut cabaran. Saya kira, tak ramai yang berani untuk ke depan, menghadapi asakan pihak lawan mahupun 'rakyat'.

Apapun, selamat datang ke dunia politik. Dunia penuh cabaran. Penuh dugaan. Dunia di mana hanya mereka yang berani menghadapi risiko sahaja mampu bertahan. Memetik ucapan DSAI sewaktu peristiwa 1998, "Jika takut akan risiko, usah bicara tentang perjuangan!". Sebaik sahaja anda, calon-calon melayakkan diri untuk bertanding, maka anda telah menyediakan diri anda untuk diasak seasak-asaknya. Inilah hakikat yang perlu diterima sekiranya ingin bergelar PEMIMPIN.

Post Penuh - Menilai EQ Pemimpin; Bukan Semudah Disangka...

Sekadar renungan bersama... Akhirul kalam, berjumpa dalam post berikutnya insya-ALLAH.

Wallahualam...

No comments: