Wednesday, December 14, 2005

Kerajaan Pusat; Antara Amanah & Politik

Hmm... Tiba² hati ini terdetik memikirkan kejahilan mereka yang berapa di 'pusat'. Mereka masih bingung membezakan antara amanah dan semangat politik kepartian. Ataupun media yang terlalu jahil dalam 'kebebasan bersuara'nya. Mula² diberi RM1.5 juta kepada untuk pembangunan pengkalan pasir (rujuk BN peruntuk RM1.5j selesai masalah rakyat Pengkalan Pasir ). Dan sekarang ditambah lagi RM5 juta, juga untuk pembangunan Pengkalan Pasir (rujuk Tambahan RM5j untuk DUN Pengkalan Pasir).

Persoalannya, apakah hanya kerana kawasan itu diwakili oleh wakil yang sama parti dengan parti yang memimpin kerajaan pusat, barulah peruntukan diberi? Apakah hanya bila isu pilihanraya heboh, barulah badget diberi? Bukankah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk memastikan rakyat hidup dengan aman damai dan selesa, tanpa mengira fahaman kepartian. Setelah terpilih, amanah perlu dilaksana tanpa pilih kasih. Yang menyedihkan, ia tidak berlaku sebegitu.

Rakyat perlulah celik mata dan telinga. Jangan terus diperbodoh, dihina dan didusta. Apakah MELAYU begitu jahil berpolitik walaupun pada zaman globalisasi? Rakyat berhak merasai nikmat pembangunan, dan juga bebas mimilih parti politik yang diyakini.

Dan kerajaan pula, perlulah adil dan bijak. Sekiranya betul ISLAM HADHARI menjana pembangunan negara. Buktikan dengan adil. Bukan dengan memberi badget pada wakil parti tertentu. Bukan dengan menubuhkan universiti di negeri tertentu. Dan bukan juga dengan megah menyatakan "SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BARISAN NASIONAL" walhal itu adalah tanggungjawab setiap kerajaan. Tak kiralah BN, mahupun PAS.

Sekadar pandangan... Wallahualam...

(rujuk juga
Apa nak jadi dengan duit 1.5 juta? dan Selangor Maju bawah BN?)

No comments: