Wednesday, December 14, 2005

Why Men Don't Listen & Women Can't Read Maps; Part 2

Masih ingat tentang ulasan buku bertajuk "Why Men Don't Listen & Women Can't Read Maps"? Kali ini saya berhasrat menyambung ulasan buku tersebut. Jika sebelum ini saya menyentuh tentang kajian sains berkaitan dengan isu lelaki lembut dan gay, kali ini saya ingin bermula dari pengawalan buku tersebut.

Dalam buku tersebut menjelaskan tentang fitrah kejadian lelaki dan wanita pada pandangan penulis. Analoginya; seorang lelaki itu, sekiranya pada zaman purba kala dahulu merupakan pencari makanan dan pelindung keluarga. Di mana sang lelaki akan keluar di pagi hari dan pulang pada petangnya dengan membawa hasil buruan.Manakala wanitanya akan kekal di rumah, menyediakan makanan, menghargai usaha suami, menjaga dan mengasuh anak etc.

Ini bermakna, asal kejadian lelaki adalah untuk berburu serta menjaga keselamatan keluarga. Asal kejadian wanita pula adalah untuk mengasuh anak. Dan, ini menjurus kepada penjelasan mengapa lelaki dijadikan berbadan sasa dan mempunyai kemahiran teknikal, manakala wanita mempunyai sifat kasih sayang dan romantis.

Fitrah ini disebabkan oleh sesuatu yang tidak terduga oleh pemikiran normal manusia; Bagaimana seseorang itu boleh menjadi lelaki mahupun wanita? Namun, hasil kecanggihan teknologi dan usaha gigih saintis berjaya meleraikan kekusutan tersebut, di mana telah membuktikan bahawa sifat kelelakian dan kewanitaan yang diterangkan di atas disebabkan gen² yang berada dalam diri manusia itu (bahagian ini telah dihurai dalam 'part 1' dahulu).

Walau bagaimanapun, pertukaran zaman dan perubahan mentaliti masyarakat menyebabkan timbul keinginan utnuk mengubah fitrah tersebut. Sekarang wanita juga ingin menjadi 'pencari rezeki' dan ada lelaki yang menjadi 'pengasuh keluarga'. Perkara ini menyebabkan timbul beberapa masalah yang tidak pernah berlaku pada zaman dahulu kala.

Suatu ketika dahulu, tidak pernah timbul masalah pergaduhan suami isteri disebabkan lelaki tidak memahami wanita dan wanita tidak memahami lelaki. Mengapa? Kerana lelaki melakukan apa yang fitrah baginya dan wanita juga begitu. Mereka tidak perlu memahami sifat dan sikap pasangan mereka. Bagaimanapun, sekarang, wanita melakukan kerja lelaki dan sebaliknya. Pertembungan ini menyebabkan berlaku perselisihan faham yang menjurus kepada perpecahan kelaurga. Tidak hairanlah mengapa kadar perceraian makin lama makin meningkat.

Pasangan sekarang perlu memahami perbezaan antara lelaki dan wanita, bukan saja dari segi psikologi, tapi juga dari segi saintifik. Kurangnya kefahaman ini akan menyebabkan sering berlaku pergaduhan yang tak diingini. Oleh itu, saya berharap agar anda yang membaca, menambah kefahaman tentang perbezaan jantina ini melalui pembacaan, pengamatan etc.

Insya-Allah dalam penulisan akan datang, saya cuba menghuraikan perbezaan tersebut dan beberapa tips yang boleh digunakan untuk mengawal keadaan. Sama² kita nantikan... Wallahualam...



No comments: