Monday, December 12, 2005

Why Men Don't Listen & Women Can't Read Maps; Part 1

Kali ini saya berhasrat mengulas tentang sebuah buku yang sempat saya khatamkan sewaktu bercuti di rumah tempoh hari. Buku yang bertajuk "Why Men Don't Listan & Women Can't Read Maps" ditulis oleh pasangan suami isteri Allan & Barbara Pease. Buku ini mirip kepada buku "Men are from Mars & Women are from Venus" tulisan John Gray. Cuma bezanya, buku ini mengulas perbezaan antara lelaki dan wanita menurut kajian² saintifik yang dilakukan ke atas otak manusia.


Sekiranya John Gray mengulas dari segi psikologi, buku ini memperkuatkan hujah John Gray dengan bukti dan fakta yang berjaya ditemui oleh ahli sains. Antara hasil kajian yang menakjubkan ialah kajian yang membuktikan bahawa pembentukan jantina dalam rahim ibu bermula sekitar minggu ke-4 hingga minggu ke-8 pengovulan. Namun, prosesnya yang cukup rumit ini tidak mampu difahami oleh pakar sains, membuktikan kekuasaan ALLAH dan kebijaksanaan-Nya.


Kajian membuktikan manusia normal mempunyai 43 set kromosom di mana kromosam yang ke-43 adalah yang akan menentukan jantina seseorang itu. Sekiranya pasangan kromosom itu adalah 'XX' maka ia adalah perempuan, sebaliknya jika 'XY' ia adalah lelaki. Kromosom yang pertama daripada setiap set adalah daripada ibu manakala yang kedua daripada bapa.


Ini bermakna, untuk mendapat anak lelaki, maka kromosom dari bapa memainkan peranan penting. Dan sekiranya dilihat daripada set 'XX' dan 'XY', kita dapat melihat bahawa 'jantina' asal setiap manusia adalah perempuan disebabkan kromosom 'X' yang pertama. Dan sekiranya kromosom dari bapa juga 'X', maka jadilah ia seorang perempuan. Sekiranya 'Y' maka jadilah ia seorang lelaki.


Sains membuktikan, bilamana kromosom ke-43 dari bapa bersatu dengan kromosom ke-43 dari ibu, maka proses penentuan jantina akan bermula. Dan proses ini mempunyai empat phasa. Dua phasa yang melibatkan otak (minda) dan dua lagi melibatkan fizikal. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kes dimana proses 'melelakikan' ini tidak terjadi dengan sempurna. Ini akan menghasilkan manusia yang lebih kewanitaan, ataupun istilah lain pondan, mak nyah, gay dll...


Sains meletakkan hujah bahawa asuhan dari ibu bapa serta pesekitaran tidak memainkan peranan dalam menentukan tahap kelelakian mahupun kewanitaan seseorang itu. Sebaliknya, semua itu telah 'diprogramkan' sewaktu bayi berada dalam kandungan. Dan yang menarik, hujah ini telah dibuktikan melalui analisis dan kajian yang dilakukan ke atas beberapa pasangan.


Berdasarkan hujah itu, mereka mengatakan golongan pondon/gay tidak pernah memilih untuk menjadi lembut sebegitu tetapi telah 'diprogramkan' sejak dalam kandungan. Mereka tidak dapat lari daripada menjadi lembut kerana berlaku 'kesilapan teknikal' sewaktu dalam kandungan. Oleh itu, kata mereka, golongan gay dan pondon ini perlu dihormati bukan dipinggirkan. Menarik bukan? Berita yang baik untuk golongan pondon/gay mungkin.


Walau bagaimanapun, sebagai orang ISLAM, kita mesti meletakkan ajaran ISLAM yang MENGHARAMKAN seorang lelaki berkelakuan sebagai seorang wanita. Dan juga MENGHARAMKAN percintaan sejenis yang jelas diluar tabii manusia. Kajian saintifik tidak sewajarnya dijadikan pegangan utama kerana umat ISLAM perlu meletakkan AL-QURAN dan HADITH sebagi sumber utama.


Ini antara isu menarik yang mampu saya kupas untuk penulisan kali ini. Insya-Allah sekiranya ada kesempatan, akan saya ulas beberapa isu lain yang dibincangkan. Saya meletakkan minat yang mendalam dalam kajian dan buku² sebegini kerana sebagai manusia, adalah menarik untuk belajar tentang diri kita sendiri; yang kadang kala kita sendiri tidak sedari.


Ini sekadar ulasan dan pandangan dari saya, tak wajib betul, harus salah. Sekian...

No comments: