Tuesday, August 29, 2006

BN; Retak Menanti Belah?

Dalam kesibukan berkerja di ofis tanpa kemudahan internet suatu yang membingungkan. Apatah lagi bagi seorang blogger yang menggunakan sumber-sumber dari internet untuk penulisannya. Namun, ALLAH maha ADIL. Setiap yang baik, pasti akan dibukakan-Nya jalan ke arah itu. Soal MUDAH atau PAYAH, itu yang tak menentu.

Antara akhbar online kegemaran saya ialah Utusan kerana konsepnya yang tampak mudah, tapi penuh dengan informasi (walaupun beberapa informasi yang kurang tepat). Dengan menggunakan Offline Explorer, saya dapat mendownload laman berita Utusan untuk dibawa ke ofis dan dibaca pada waktu lapang. Alhamdulillah.

Kembali kepada topik post kali ini, sesuatu yang mungkin ramai sedari, iaitu kemelut perkauman yang sedang berlaku dalam BARISAN NASIONAL. Bermula dengan ucapan Khairy sewaktu merasmikan salah satu persidangan cawangan Pemuda UMNO sampailah sekarang, isu ini masih buntu. Malah Khairy yang biasanya lantang bersuara kini seperti menyorok ketakutan, membiarkan Pemuda UMNO diganyang oleh Pemuda MCA.

Malah, kekeliruan jelas kelihatan antara pemimpin-pemimpin UMNO dan MCA. Si Presiden cakap lain, si Ketua Pemuda lain pula. Malah si pengampu turut tak melepaskan peluang. Sungguh lucu. Apakah ini menandakan era Kejatuhan BN telah bermula?

Ketuanya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, pergerakan itu tidak akan tunduk dengan desakan mana-mana pihak yang menggesa Khairy memohon maaf secara terbuka.

Menurut beliau, Khairy sebelum ini telah menjelaskan bahawa isu tersebut timbul ekoran salah faham beberapa pihak dan ia tidak perlu diperbesarkan sehingga mencetuskan polemik politik yang baru.

“Kenapa perlu desak minta maaf lagi dalam keadaan Khairy kata perkara itu merupakan salah faham. Saya cukup marah... apa ini? Ada yang hendak mengambil kesempatankah?

‘‘Saya ingin tegaskan, Pemuda UMNO tidak bersikap baling batu sembunyi tangan, sebaliknya kita baling batu dan kita tunjuk tangan kita. Kita akan pastikan ia sampai kepada sasaran kita,” tegasnya ketika berucap merasmikan Mesyuarat Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Selangor, di sini hari ini.

Berita Penuh - Pemuda: Henti beri tekanan kepada Khairy

Dan

Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meminta Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin memberi penjelasan mengenai kenyataannya yang menimbulkan perasaan tidak puas hati di kalangan pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN).

Perdana Menteri berkata, memandangkan kenyataannya itu telah dipersoalkan, maka Khairy perlu membuat penjelasan bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Abdullah yang juga Presiden UMNO menasihati Khairy agar berhati-hati membuat kenyataan selepas ini supaya tidak menyinggung mana-mana pihak.

‘‘Berhati-hati (dalam membuat kenyataan) itu penting dalam sebarang pendekatan, kerana ia akan memberi reaksi dan kesan kepada rakyat,’’ katanya.

Berita Penuh - PM minta Khairy beri penjelasan

Jawapan Khairy,
‘Tidak terlintas sedikit pun dalam pemikiran saya untuk memohon maaf kerana apa yang dilakukan sebelum ini adalah untuk mempertahankan kekuatan parti.

“Saya sudah menjelaskan perkara ini kepada Naib Ketua Pemuda MCA, Datuk Ling Hee Leong tetapi jika diminta oleh ketua, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein untuk menjelaskan sekali lagi berkenaan perkara ini, saya sedia lakukan,’’ katanya.

Berita Penuh - ‘Saya tidak akan mohon maaf’

Malah jika dilihat kes Tun yang ingin bersuara dalam Persidangan Agung UMNO, pelbagai pihak dalam UMNO menyuarakan pandangan yang berbeza-beza. Semuanya takut dan gelisah memikirkan kemungkinan jika Tun benar-benar berjaya berucap. Yang pastinya, mereka akan cuba sedaya upaya menyekat Tun daripada bersuara.

Dalam ketika yang sama, terdapat juga cawangan Pemuda UMNO yang masih menghormati Tun. Sebagai contoh, Pemuda Cawangan Petaling Jaya Utara yang tetap dengan keputusan mereka menjemput Tun merasmikan persidangan mereka awal bulan Ogos lalu. Malah, tindakan Pemuda Cawangan Kubang Pasu yang mendesak agar Nazri dipecat ekoran tindakan Nazri yang kurang ajar terhadap Tun membuktikan kepincangan yang sedang berlaku di peringkat ahli bawahan.
UMNO tidak akan mengambil tindakan memecat keahlian Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz seperti mana diusulkan oleh mesyuarat Perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Kubang Pasu, semalam.

Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ini kerana Nazri telah bertindak membela Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengikut caranya tersendiri.

‘‘Pada pendapat saya tidak ada keperluan untuk ambil apa-apa tindakan terhadap Nazri. Pendapat ini berlaku dalam persidangan Pemuda dan tidak semestinya apabila ia diusulkan tindakan disiplin perlu diambil

‘‘Lagi pun Nazri membela Perdana Menteri kita. Beliau terpaksa berbuat demikian kerana beliau cukup terasa dengan kritikan agak tajam yang dikeluarkan (Tun Dr. Mahathir Mohamad),’’ katanya.

Sementara itu, bagi PAS pula, mereka melihat situasi yang berlaku ini hanyalah sebagai satu sandiwara politik,
Setiausaha Agung PAS, Dato' Kamarudin Jaffar menggesa Pemuda Umno dan MCA menghentikan sandiwara mereka berhubung dengan kenyataan Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin di Kedah yang mendakwa kaum lain akan mengambil kesempatan jika Umno lemah, baru-baru ini.

Katanya, pergeseran itu dianggapnya sebagai sandiwara kerana dalam pertemuan Khairy dengan Timbalan Ketua Pemuda MCA, Ling Hee Leong 20 Ogos lepas, Naib Ketua Pemuda Umno itu berjanji beliau tidak akan mengulangi kenyataan tersebut lagi.

Berita Penuh - PAS minta Pemuda Umno-MCA henti sandiwara

Saya begitu tertarik melihat situasi semasa dalam UMNO dan BN ini. Adakah UMNO bakal diharamkan untuk kali KEDUA seperti mana pada tahun 1987? Sama-samalah kita nantikan.

Wallahualam…

Rujuk juga:
  1. Rafidah, Khairy dikritik
  2. Koh to BN leaders: Don't play racial card
  3. Ong: MCA never exploited Umno weakness
  4. Perpecahan bermula di peringkat ‘pucuk’ – Najib
  5. Hasrat Dr. M luar biasa
  6. UMNO tidak halang Dr. Mahathir jadi perwakilan
  7. Johari nafi sekat Mahathir bertanding


1 comment:

Nurul Sharina said...

UMNO memang dah pecah dah pun!!! Tunggu masa je tu.. Sinar Islam pastikan gemilang jua akhirnye.. Semoga istiqamah adikku di lapangan practical (kak e-in)