Tuesday, August 29, 2006

Skandal Minyak Iraq; Pak Lah Terlibat?

Assalamualaikum dan salam sejahtera, pasti ramai yang tertanya-tanya dengan tajuk post kali ini. Apa kaitannya minyak di Iraq dengan Pak Lah? Tetapi rasanya mungkin sebahagian besar daripada anda pernah mendengar darihal penyelewangan penjualan minyak Iraq sewaktu zaman Saddam Hussein dalam program Oil for Food. Tak begitu?

Saya terkedu seketika apabila membaca berita yang disiarkan oleh Harakah yang mengatakan nama Pak Lah merupakan antara yang terlibat menerima boucer minyak rahsia. Ikuti petikan berikut,

Penglibatan orang yang bernama "Abdullah Badawi" dari Malaysia mula dibangkitkan dalam laporan Charles Duelfer yang mengetuai U.S. Iraq Survey Group.

Laporan itu menyatakan Saddam mengeluarkan baucer rahsia untuk pembelian minyak yang boleh dijual semula bagi mendapatkan keuntungan besar.

Antara pihak yang disenaraikan sebagai penerima baucer itu ialah "Abdullah Badawi" dari Malaysia, tetapi tidak menyatakan adakah beliau juga adalah Perdana Menteri Malaysia dan tidak juga memberikan apa-apa maklumat lanjut mengenai identiti nama yang disebutkan itu.

Jual dua juta tong

Ia juga menyatakan "Abdullah Badawi" telah menerima baucer untuk menjual dua juta tong minyak Iraq melalui syarikat bernama Tradeyear.

Bagaimanapun, Perdana Menteri telahpun dilepaskan dari tuduhan itu.

Pelik dan janggal. Rupanya Pak Lah bukanlah se'bersih' yang ramai daripada kita sangka. Rupanya, dalam diam, Pak Lah telah lama menjebakkan diri dalam kancah korupsi. Banyak lagi yang kita tak tahu rupanya. Janganlah kita terpengaruh dengan imej Pak Lah yang berlatarbelakangkan pengajian ISLAM dan ber'datuk'kan ulama.

Rujuklah berita penuh di Harakah berkenaan sikap membisu Pak Lah yang jelas menghampakan dan memalukan. Gerampun ada kadang-kadang. Apa nak buat, majoriti rakyat sukakan pemimpin berjiwa rakyat (Ya ke?).

Apapun, anda baca dan nilaikan sendiri. Saya hanya menyampaikan, moga kebenaran terus tersebar.

Wallahualam...

No comments: