Friday, September 01, 2006

Muslihat Kerajaan Di sebalik Isu Pantai Holdings!

Kebetulan saya terserempak dengan berita menarik ini. Sedikit sebanyak ia mempunyai kaitan dengan post saya sebelum ini yang gagal saya hurai secara panjang lebar. Hayatilah berita yang agak panjang ini. Berbaloi untuk masa yang anda luangkan...

PEMBELIAN SEMULA SAHAM PANTAI HOLDINGS OLEH KHAZANAH DARI SYARIKAT SINGAPURA : KERAJAAN AKUI KESILAPAN

Pengumuman pembelian semula saham Pantai Holding dari syarikat pelaburan Singapura seperti disiarkan oleh akhbar-akhbar utama hari ini adalah dirujuk.

A. Akhirnya kerajaan akui kesilapan

Pembelian semula ini adalah satu pengakuan terbuka di atas kesilapan Menteri Kewangan meluluskan penjualan-penjualan saham majoriti (31%) kepada pihak Singapura, September tahun lalu.

Jika tidak, apa perlunya pembelian semula dilakukan. Kesilapan ini berbangkit kerana antara lain, dua anak syarikat Pantai terlibat dengan program pengswastaan dan dibawah peraturan sedia ada , tidak ada syarikat yang mendapat konsensi pengswastaan dibenarkan terlepas kepada pihak asing.

Penjualan saham sebesar itu memerlukan kelulusan Kementerian Kewangan.

B. Siapa yang bertanggungjawab?.

Jika kesilapan telah diakui melalui langkah pembetulan ini, seseorang di Kementerian Kewangan harus bertanggungjawab.

Saya rasa kesilapan ini seperti disengajakan dan oleh kerana perkara ini telah menjadi satu isu maka langkah diambil untuk membetulkan kesilapan tersebut.

Saya yakin , di bawah konsep tanggungjawab ( accountability) Perdana Menteri perlu mengambil tindakan tertentu sehingga kelulusan tersebut telah diberikan sehingga satu langkah pembetulan terpaksa dilakukan.

C. Pembetulan yang pincang

Malangnya, walaupun kerajaan cuba menggambarkan satu langkah pembetulan telah dibuat, namun pembetulan adalah pincang.

Parkway, selain mendapat pembayaran sejumlah RM357 juta atas kadar RM2.65 sesaham bagi 134.7 juta saham, telah diberikan peluang untuk memiliki semula saham sebanyak 49% dalam syarikat Pantai Irama Ventures yang memiliki saham dalam Pantai serta diberikan hak pengurusan Pantai selama 15 tahun.

Ini bermakna, Parkway menguasai pengurusan Pantai dan pada masa yang sama terus memiliki saham Pantai.

Transaksi ini nampaknya sekali lagi menguntungkan Parkway.

Usaha ini sekadar kosmetik exercise untuk menyelamatkan maruah kerajaan. Sesungguhnya , Perdana Menteri harus dipertanggungjawabkan dengan apa yang berlaku dan penjelasan sepenuhnya dari kerajaan harus diberikan kepada rakyat.

Dato Haji Husam Musa, Naib Presiden Pas

29 Ogos 2006

Berita Penuh - Isu Pantai Holdings: PM harus perjelas kesilapan kerajaan

Anda nilaikan sendiri. Adakah rakyat sekali lagi menjadi mangsa penipuan korupsi kerajaan BN? Tepuk dada, tanya diri sendiri. Jawapan ada pada anda.

Wallahualam...


2 comments:

Amin Shahriz said...

salaam..

semakin tidak banyak menulis, tetapi semakin banyak quote tulisan orang, sudah malaskah? atau busy? hmm... pape pun gud lak dunia akhirat.. asSalamualaikum

Unknown said...

Salam...

Masa semakin suntuk untuk menulis. Apatah lagi penulis kini berada di rumah untuk bercuti bersama keluarga. Penulis cuba menggunakan masa yang ada sebaiknya untuk bermesra dengan keluarga tercinta. Salahkah begitu?

Apapun, penulis tetap berusaha menulis. Sebagai contoh, post tentang kemerdekaan. Hasil karya asal penulis. Wallahualam...