Monday, September 11, 2006

Biarkan BN Terus Bersandiwara!

Akhir-akhir ini kita kerap dikejutkan, ataupun bagi saya, dilucukan dengan berita-berita berbaur perkauman yang dibangkitkan oleh Pemuda UMNO, Pemuda MCA dan Pemuda Gerakan. Bermula dengan isu penggiliran Ketua Menteri Pulau Pinang, sampailah kepada jawatan Pengarah Perbadanan Bekalan Air Pulau Pinang yang diminta diserahkan kepada UMNO. Semuanya datang satu persatu menghempap Koh Tsu Koon yang bakal menjadi Presiden Parti Gerakan.

Bagaikan tidak percaya, setelah 49 tahun merdeka, setelah bertahun-tahun berlalunya peristiwa 13 Mei 1969, masih ada puak di Malaysia yang membangkitkan isu perkauman. Bagi orang Melayu yang dambakan kemajuan di Pulau Pinang, pasti ada yang merasakan UMNO sebagai pendekar yang gagah memperjuangkan hak mereka. Melayu Pinang dikatakan mundur kerana dipimpin kaum Cina.

Sekali imbas, mungkin terasa ada benarnya. Tetapi setelah diimbas berkali-kali, disiasat punyala teliti; apa bezanya Melayu di Pinang dengan Melayu di negeri-negeri lain? Pada hemat saya, sama saja. Di Pinang mundur, di Selangor pun Melayu tetap mundur. Siapa yang memimpin Selangor? Tak ke Melayu si Khir Toyo itu? Nah, lihat saja kes terbaru banjir di Shah Alam. Tak ke mundur kawasan tersebut? Siapa pimpin? UMNO!

Jadi, adakah kerana Cina yang memimpin Pinang, maka Melayu mundur di sana? Mengapa Melayu tetap mundur di Selangor walaupun dipimpin Melayu? Malah di seluruh negara, Melayu tetap antara yang termundur, dengan negara dipimpin Melayu. Mengapa? Salah Koh Tsu Koon kah? Ataupun...

Bagi saya, selagi mana kita dipimpin oleh BN, kita tetap mundur. Bukan saja Melayu, malah kaum lain turut mundur. Yang kaya, yang maju siapa? Kau kerabat mereka sahaja. Lihatlah betapa kayanya Khairy Jamaluddin, Kalamullah, dan kroni-kroni BN yang lain. Jangan hanya menumpu pada Pulau Pinang semata, tetapi lihatlah dengan skop, pandangan yang meluas. Melayu tetap mundur!

Dan UMNO pula gilakan kuasa, pangkat dan darjat. Kenapa nak dituntut sangat pangkat dan jawatan ketua menteri, pengarah dan macam-macam lagi? Tuntutlah ada kemajuan tidak mengenal kroni. Bukankah itu sudah cukup untuk dimengerti?

Saya tak berhajat menulis post berunsur perkauman. Saya sendiri bukanlah Melayu tulen. Saya merupakan warga negara Malaysia yang beragama ISLAM dan mempunyai darah tiga bangsa utama di Malaysia. Saya boleh dikatakan Melayu. Saya juga boleh menjadi Cina. Dan saya juga boleh menjadi India. Inilah realiti indahnya ciptaan ILLAHI. Saya ditakdirkan ALLAH mempunyai sedikit unsur daripada semua bangsa. Alhamudulillah.

Akhirul kalam, selagi mana kita dipimpin oleh pemimpin yang penuh dengan korupsi (baca 'pemimpin BN'), maka selagi itulah kita hidup dalam keadaan 'mundur dalam kemajuan'. Hendak maju sebenar-benar maju? Tunggulah pilihanraya akan datang, dan tentukan sendiri.

Wallahualam...

No comments: