Tuesday, September 12, 2006

Nazri; Semalam, Hari Ini, dan Esok...

Semalam...

Semalam kita membaca kenyataan Nazri yang mempertahankan kekebalan ahli Parlimen daripada dihadapkan ke mahkamah. Malah Nazri juga menggunakan hujah, biarlah rakyat sendiri yang menjadi hakim untuk ahli parlimen. Sekiranya mereka membuat tindakan yang salah, biarlah rakyat menghukum melalui pilihanraya. Walaupun hakikatnya, ramai yang tahu bahawa pilihanraya tidak penah telus. Tambahan pula, rakyat mengundi bukan berdasarkan siapa calon yang bertanding, tetapi berdasarkan parti apa yang diwakili.

Sekiranya anda bermusafir melihat negara-negara maju, anda dapat melihat betapa pemikiran rakyat negara yang maju. Kita masih ketinggalan jauh dibelakang. Usahlah melihat kepada kemajuan teknologi, kemajuan pemikiranpun kita sudah terkebelakang. Mereka di negara maju mengundi dengan melihatkan siapakah calon dan apa latar belakang calon tersebut. Persoalan parti apa adalah persoalan kedua. Kita, satu-satunya persoalan ialah, parti apa?

Bagaimana kita hendak menggapai wawasan 2020 dalam keadaan pemikiran rakyat dijumudkan. Rakyat tak jumud, tapi dijumudkan. Saya ulang, rakyat dijumudkan! Oleh siapa? Mereka yang memerintah. Mereka menerapkan pemahaman bahawa mereka perlu mengundi parti sekian sekian. Bukan calon sekian sekian. Malah di Dewan Rakyat, perwakilan dari parti yang sama, tidak boleh membantah cadangan yang dibuat oleh parti mereka sendiri.

Sebagai contoh, BN memutuskan untuk menaikkan harga barangan sebanyak 10% bermula selepas raya. Ini telah diputuskan oleh MT UMNO dan dibawakan ke Dewan Rakyat untuk diluluskan oleh Parlimen. Perwakilah daripada BN tidak boleh membantah cadangan ini kerana ia datang dari PARTI mereka. Mereka perlu TAAT kepada PARTI, walaupun RAKYAT yang diwakilinya MEMBANTAH. Tak ke pelik bunyinya? Inikah dikatakan perwakilan negara yang bakal maju menjelang 2020?

Hari ini...

Buat pengetahuan semua, petang semalam telah diadakan dialog bagi membincangkan desakan agar dibuka semula kes pemecatan Tun Salleh Abas. Antara panel pendialog yang hadir; Nazri Aziz , Karpal Singh (Pengerusi DAP Kebangsaan), Lim Kiat Siang (Ketua Pembangkang), Yeo Yang Poh (Pengerusi Majlis Peguam Malaysia) dan Peguam Malim Imtiaz Salwa (peguam kes Lina Joy dan antara pelopor IFC). Saya tak pasti sehangat mana dialog tersebut. Ia dialog terbuka dan diadakan di Dewan Perhimpunan Cina bermula jam 7.30mlm, sekitar waktu maghrib.

Tidak ada sebarang laporan eksklusif tentang dialog tersebut. Entah di mana silapnya, hanya kenyataan dan hujah Nazri yang disiarkan media (Utusan).
‘‘Setakat ini tidak pula saya dimaklumkan ada hakim yang menganggotai tribunal memecat Salleh tampil ke hadapan dan memberitahu yang beliau telah disogok dengan wang atau dipaksa membuat keputusan Tun Salleh bersalah.

‘‘Apa yang saya dengar selama ini ialah fakta-fakta lama dan ia disampaikan dalam bentuk spekulasi oleh pihak yang memperjuangkan nasib Salleh seperti DAP dan Majlis Peguam,’’ katanya.

...

Katanya, enam orang anggota tribunal tersebut terdiri daripada dua hakim negara Komanwel, dua hakim masih aktif dan dua hakim yang telah bersara.

‘‘Dalam konteks ini saya secara peribadi berpendapat mustahil keenam- enam hakim ini sengaja membuat keputusan yang Salleh bersalah.

‘‘Keputusan mereka adalah berdasarkan fakta dan tidak pula keputusan yang diperoleh pada masa itu berpandukan majoriti. Kesemua mereka secara solid menyatakan Salleh bersalah,’’ ujarnya.

Sementara itu beliau berkata, tidak seharusnya timbul dakwaan bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Omar cuba menjatuhkan Salleh melalui tribunal tersebut.

‘‘Bukan mudah Hamid menjalankan tanggungjawab ini. Mereka berdua saling mengenali sejak dahulu lagi dan Salleh adalah ketua kepadanya.

‘‘Saya percaya keputusan yang diambil oleh Hamid ini amat berat dan beliau terpaksa melakukannya,’’ tambahnya.
Kenyataan Nazri seolah-oleh terlalu banyak yang cuba diselindungkan oleh kerajaan, ataupun lebih tepat oleh UMNO. Sesuatu yang hampir mustahil untuk melihat ada hakim yang terlibat dalam tribunal khas tersebut yang akan tampil ke depan. Pasti semuanya sama ada telah diugut, atau disogok dengan harta dan kuasa. Persoalan kelayakkan hakim yang terlibat dalam tribunal juga dengan jelas boleh dipersoalkan.

Anda boleh merujuk untul detail dalam akhbar TheSUN beberapa hari lepas. Tribunal tersebut dianggotai oleh dua hakim junior. Apakah layaknya hakim yang junior untuk terlibat mengadili kes yang tersangat besar dan melibatkan Ketua Hakim Negara? Itu dikira layak? Malah hakim dari negara Komanwel tersebut datangnya dari negara yang kurang diiktiraf kehakiman mereka. Saya tak begitu ingat istilah yang tepat.

Selain itu, Tun Abdul Hamid yang turut menganggotai tribunal tersebut menimbulkan tanda tanya. Pada waktu tersebut, beliau memegang jawatan Pemangku Ketua Hakim Negara dan dimaklumkan sekiranya Tun Salleh Abas bersalah, maka beliau akan menggantikan Tun Salleh Abas. Bukankah ini sedikit sebanyak boleh melibatkan 'personal interest'? Pecat Tun Salleh Abas, maka beliaulah yang akan naik. Tak begitu? Nah, bukankah tribunal ini boleh dipertikaikan?

Jika benar tidak ada apa yang pelik, maka biarkanlah Suruhanjaya Di-raja menyiasat. Mudah. Semua pihak puas hati. Kalau nak dikatakan membazir duit, banyak lagi projek lain membazir. Lagipun, Malaysia bukan ke kaya? Boleh menyumbang RM57b untuk projek pelbagai negara, tak kaya lagi ke?

Esok...

Saya tak pasti apa lagi idea dan pandangan pelik si Nazri ini. Rasanya UMNO memang patut memecat Nazri. Nazri terlalu 'outspoken' sampai mendedahkan satu per satu kepincangan yang berlaku. Malah lagak samsengnya turut mencemarkan imej UMNO dan Parlimen. Memalukan...

Tak wajib betul, harus salah. Anda nilaikan. Wallahualam.

No comments: