Tuesday, September 12, 2006

Zaid Ibrahim Sokong IFC?

Setelah usaha ke arah menubuhkan Inter Faith Commission (IFC) mendapat penentangan sengit daripada golongan yang cintakan ISLAM, tiba-tiba muncul pula seorang mamat dari Kota Bharu yang mempertahankan tindakan IFC tersebut. Walaupun Pak Lah, bos si mamat tersebut meminta sebarang perbincangan mengenai agama ISLAM dihentikan, mamat ini terus lantang berucap. Siapakah mamat yang dimaksudkan?

Dia tak lain dan tak bukan Datuk Zaid Ibrahim, ahli Parlimen Kota Bharu. Macam mana dia terpilih, sayapun pelik. Pegang kawasan Kota Bharu, bandaraya ISLAM, tapi... Pemikiran punyalah sekular. Sokongan Zaid untuk IFC tidaklah mengejutkan. Dahulu Zaid pernah mencadangkan loteri sukan diwujudkan untuk mengumpul wang bagi memajukan suka negara. Malah Zaid tak gentar dengan hukum yang dikeluarkan ulama ataupun umumnya golongan agama.

Sekarang, Zaid sekali lagi memilih untuk menyokong IFC yang jelas membahayakan akidah umat ISLAM. Dalam forum tentang hak asasi manusia anjuran SUHAKAM, beliau seolah-oleh mengatakan orang ISLAM tidak perlu takut dan berfikiran terbuka. Akidah tidak akan tergugat. Malah katanya, jumlah umat ISLAM makin bertambah, dan orang alim turut meningkat jumlahnya. Ini membuktikan keterbukaan tidak membahayakan ISLAM. Pendek akal betul mamat seorang ini.

Kalau Zaid mempunyai sejarah mempertahankan ISLAM, bolehlah nak disuruh bercakap pasal ISLAM. Masalahnya, Zaid sungguh berpengalaman dalam mengkucar-kacirkan orang ISLAM. Idea yang pelik-pelik dan melanggar syarak, biasanya dipelopori oleh Zaid. Walaupun dia beragama ISLAM, itu tak bermakna dia boleh menentukan hala tuju umat ISLAM. Kita masih ada alim ulama untuk dijadikan rujukan. Bukan cucu ulama (baca 'Pak Lah') tau. Ulama. Bukan anak, menantu etc.

Wallahualam

Rujukan - Islam is not under attack: Umno MP

P/s - Saya mendapat khabar bahawa antara penyokong kuat IFC ialah Ananda Krishnan, tuan punya maxis dan Astro. Malah dikatakan, Ananda menyumbang sebahagian besar wang daripada perniagaannya untuk menaja gerak kerja IFC. Bukti masih dalam kajian. Insya-Allah saya akan cuba usahakan. Sementara itu, mungkin anda boleh berfikir-fikir untuk bertukar ke Celcom. Bukan mem'promote', sekadar mengelak diri daripada menyumbang kepada golongan penentangan ISLAM. Lagipun, maxis terlalu banyak menaja program kemaksiatan jika dibandingkan dengan telco lain. Lihat saja konsert Pussy Cat Doll yang mencetuskan kontroversi kerana pakaian yang terlalu terdedah. Anda fikirkan. Semuanya berbalik pada anda...

No comments: