Wednesday, December 21, 2005

Banjir; Politik Kepartian yang Bodoh!

Tatkala meneruskan pembacaan di laman² berita alternatif, tiba-tiba hati saya terusik kemarahan. Dalam masa banjir melanda negeri Kedah dan Perlis, masih ada pihak yang bermain politik kepartian. Tidak wujudkah kesedaran dalam diri orang² MELAYU untuk bersatu? Politik kepartian yang jumud tidak membawa kemana-mana. Hayati sedutan artikel tersebut...
Malam semalam, di penempatan Sekolah Kebangsaan Gunong (Anak Bukit), mangsa dari Kampung Kota Rentang kesal dengan pelbagai karenah birokrasi yang terpaksa mereka hadapi hinggakan mereka terpaksa berjemur kesejukan dari jam 11.00 hingga jam 1.00 pagi. Menurut salah seorang mangsa, apabila sampai, mereka tidak dibenarkan masuk ke dalam bilik-bilik darjah sekolah, sebaliknya diminta berbaris di luar, mangsa adalah termasuk anak kecil dan warga tua.

Di tingkat bawah dan tingkat dua bangunan, telah diduduki oleh mangsa lain sebelum kedatangan mangsa dari Kota Rentang ini. Bertindak ekoran maklumat itu, Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Kedah menawarkan bangunan Pejabat PAS Kawasan di Kubang Rotan.

Semua mangsa kira-kira 30 orang telah bersetuju, namun mereka dilayan seperti sebiji bola, setelah naik ke atas sebuah trak polis, salah seorang anggota polis mengarahkan mereka turun atas alasan beliau mesti mendapatkan kelulusan pegawai tertinggi untuk membawa mana-mana mangsa ke mana-mana destinasi.

"Kami sejuk, lapar, kalau di sekolah ini kami tak boleh duduk, kami nak ke markas PAS, suruh kami turun pulak, kami bukan haiwan," jerit salah seorang mangsa. Akhirnya kerana ugutan seorang JKKK yang mengatakan markas PAS tidak diiktiraf sebagai pusat pemindahan, semua mangsa terus menjadi marah.

Ketika itu, ada suara seorang lelaki menjerit dari tingkat tiga sekolah, "OK sekarang semua yang dari Kota Rentang boleh guna tingkat tiga." Hairan bin ajaib, kenapa setelah hampir tiga jam dibiar kesejukan dan lapar barulah dibenarkan mangsa menggunakan bilik darjah di tingkat tiga itu.

Bodoh bukan? Mungkin itu terlalu kasar, tapi inilah realitinya. Wallahualam...

Post lain yang berkaitan
- Kerajaan Pusat; Antara Amanah & Politik

No comments: