Sunday, December 18, 2005

Pengkalan Pasir; Balasan atas Kelekaan?

Saya tertarik mendengar beberapa ulasan tentang kekalahan yang dihadapi oleh PAS dalam pilihanraya kecil Pengkalan Pasir tempoh hari. Kebiasaan yang kita dengar adalah kewujudan pengundi² hantu dan juga penipuan. Itu kita sudah lali. Namun kali ini, ada alasan lain yang heboh diperkatakan sesetengah pihak. Kata mereka, BN memang layak untuk menang. Mengapa?

Di sini saya sertakan beberapa ulasan yang saya sempat layari:
Disinilah saya dapat lihat kerenah pengundi Pengkalan Pasir yang di 'atas pagar beraksi'. Bagi yang mempunyai halaman rumah yang 'lecoh'(becak) pasti akan 'bermanja' dengan PAS untuk dapatkan pasir selori dua. Bagi yang angguk di dagu tapi menggeleng di hati akan mengiakan sahaja apa yang dicakap oleh jentera PAS yang datang berkempen.

Namun apabila peraih undi BN datang bertandang dan apabila dihulurkan sahaja 'pitih'(duit) kepadanya, maka dengan spontan sahaja 'hamba allah' itu boleh bertukar menjadi 'jurupandu' kepada 'pemberi rasuah' itu untuk bertandang dan mempengaruhi rakan terdekat agar mengundi BN. Malah selepas sahaja jentera PAS berlalu, 'hamba allah' berkenaan boleh kibarkan bendera BN di rumahnya!


Selain itu, apabila wakil muslimat dari DUN lain datang untuk membantu organisasi muslimat PAS di Pengkalan Pasir,wujud juga sesetengah muslimat PAS di Pengkalan Pasir umpama buat-buat bersahaja apabila mereka mendapat banyak bantuan. Apa yang menyedihkan ada antara muslimat PAS tempatan yang tidak arif dengan kecenderungan yang didapati oleh setiap isi rumah di sesetengah kawasan di Pengkalan Pasir.

(Artikel penuh - Analisis PR Pengkalan Pasir: Releven lagikah PAS?)
Juga,
Hati mana yang tidak terusik apabila Menteri Besar Selangor yang juga MKT Umno sanggup mandi air telaga dan tidur bersama pepijat dirumah kampung pengundi. Jiwa mana tidak gembira bila seorang individu bergelar YAB Dato Seri Shahidan Kassim boleh berbasikal bersama orang-orang kampong. Mulut manakah yang tidak boleh mengukirkan senyuman apabila insane-insan bergelar Menteri memenuhi rumah-rumah di sekitar Pasir Mas. Jika difikir dari logik akal, Bandar Kota Bahru tidaklah jauh dari Pasir Mas. Di Kota Bahru berjenis-jenis hotel mewah tersergam indah untuk didiami oleh mereka yang bergelar Menteri dan YB. Tapi seribu kali hairan, mereka tetap memilih kampong-kampung sekitar DUN Pengkalan Pasir.

Betapa sedihnya hati kami para petugas apabila kami sanggup bertemankan nyamuk dan unggas semasa tidur malam tetapi para pimpinan dengan selesa penghawa dingin di Hotel Perdana. Berstatus Ulama Elit, Ustaz Nasarudin Mat Isa selaku Timbalan Presiden bersama kuncu-kuncunya Dato’ Hassan Ali, Dato Mustapa Ali, , Asmuni Awi dan ramai lagi para pimimpin bertaraf elit ini yang memilih hotel-hotel sebagai singgahsana sementara mereka. Di masa ahli sedang berjuang mati-matian ingin mempertahankan kerajaan islam kelantan ,para pimpinan seperti Dr Hatta Ramli, Dr Syed Azman dan Dr Zulkifli Ahmad boleh minum pagi di Dining Room JKR 10 setelah nyenyak tidur disana.. Disaat ahli mengorbankan masa dan wang ringgit, kerajaan kelantan sudi menghabiskan sejumlah wang untuk mengabui mata pimpinan PAS dengan hotel dan makan-minum mewah.

(Artikel penuh - Kebenaran atau Keadilan Untuk Siapa)
Juga,
Dalam PRU yang baru lepas, TGHH telah menyifatkan DAP dan Lim Kit Siang sebagai panadol yang tamat tempoh. Kan ke terlepas cakap tu ? Orang Cina kita kena faham, mereka bukan macam Melayu yang taksub dengan parti, tetapi depa taksub dengan duit. Bila TGHH mengata kepada Lim Kit Siang, tentu orang Cina akan terasa dan tidak lagi mengundi PAS. Lihat sajalah undi rosak di tempat TGHH bertanding. Rasa aku undi rosak itu tentulah datangnya dari pengundi Cina yang tak mau undi BN tetapi tak mau jugak undi TGHH. Eloklah kurang buta kenyataan sedikit supaya apa yang kita katakan tidak menjadi modal kepada media untuk menghentam kita kembali.

(Artikel penuh - Pemimpin PAS... Jangan terlepas cakap..)
Menarik untuk dimuhasabahkan. Memang BN layak menang dengan kebijaksanaan dan usaha yang mereka laburkan. Perkongsian ini tidak berniat untuk menghina atau memalukan mana² pihak, tetapi sekadar perkongsian pendapat. Tak wajib betul, harus salah.

Wallahualam...

(Rujuk juga PAS perlu kepada perubahan)

Post lain tentang Pilihanraya Pengkalan Pasir
-
Pilihanraya Pengkalan Pasir; Realiti Di sebalik 'Tragedi'
- Kerajaan Pusat; Antara Amanah & Politik
- Risaukan Pengkalan Pasir Sampai Lupakan yang Lain

No comments: