Wednesday, December 21, 2005

Forum Keamanan Sejagat 2005; Retorik Dr Mahathir?

Ketika 'menyelak helaian' artikel di sebuah laman web alternatif, saya tertarik membaca ulasan seorang penulis tentang khabar angin yang berharap Tun Dr. Mahathir dicalonkan untuk nobel keamanan. Ulasannya antara lain berbunyi:
Resolusi 678 PBB dalam meluluskan serangan terhadap Iraq pada tahun 1990 ditanda-tangani oleh Malaysia di bawah pimpinan Dr.M. Rentetan dari resolusi itulah telah membunuh jutaan rakyat Iraq yang kebanyakannya orang-orang Islam. Kebanyakkan yang mati adalah terdiri dari orang awam terutamanya kanak-kanak dan wanita serta orang-orang tua.

Apakah layak Mahathir dicalonkan untuk anugerah Keamanan Nobel? (Lihat juga rekod keganasan Mahathir di Tanah Airnya sendiri) Apakah dengan menganjurkan Global Peace Conference dapat membersih dosa merestui pembunuhan jutaan umat yang tidak berdosa oleh pakatan Amerika-British pada masa itu? Serangan yang diketuai oleh bapak Bush telah merosakkan segala prasarana sebuah negara yang suatu ketika antara yang termaju di Timur Tengah.

Global Peace Conference yang baru selesai dengan tumpuan segala pimpinan negara hingga melupakan suatu Kongres yang lebih penting membincang masalah, nasib dan kepentingan orang Melayu diabaikan. Apakah lebih penting membicara kekuatan Amerika-British dari membincang ancaman terhakisnya hak dan kepentingan orang Melayu? Apa yang boleh dilakukan oleh Mahathir dalam menyekat keganasan Bush-Blair? Sekadar retorik sahaja.

(Artikel penuh - Anugerah Nobel Untuk Mahathir Yang Sokong Serang Iraq?)
Sebenarnya, cadangan untuk pencalonan Tun untuk anugerah nobel adalah disebabkan usaha beliau melaksanakan Forum Keamanan Sejagat 2005 yang menghasilkan 14 inisiatif (rujuk Dunia tanpa perang -- 14 inisiatif KL dijadikan hala tuju gerakan keamanan sejagat). Rupa²nya, apa yang beliau nyatakan dan hasratkan dalam forum tersebut pernah dilanggar oleh beliau sendiri. Namun, sebagai manusia, rasanya tidak salah sekiranya kita bersangka baik. Mungkin ALLAH telah menurunkan hidayah-Nya buat Tun.

Buat renungan bersama. Tak wajib betul, harus salah. Wallahualam...

(rujuk juga Undi tentukan perang)

Post lain tentang Tun Dr. Mahathir
- Tun Mahathir Kembali Lantang...


No comments: